Terveelliset leffaherkut – 5 ideaa

marras 14, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto, Reseptit miehille, Reseptit naisille | 0 Kommenttia

Rentouttava koti-ilta omalla sohvalla telkkarin ääressä tai arkea piristävät leffatreffit ystävien kanssa elokuvateatterissa ovat useimmille harvinaista herkkua, ja sitä suuremmalla syyllä niistä pitäisi pystyä nauttimaan hyvällä omallatunnolla. Tikis listasi muutamia vinkkejä, joilla herkutella elokuvailtana astetta terveellisemmin ilman irtokarkkivuorien aiheuttamaa morkkista (ja sokerihumalaa). Terveelliset leffaherkut täydentävät taatusti elokuvanautintoa!

1. Vihannekset ja hedelmät

 

Jos tuntuu, että ”puoli kiloa päivässä” tuppaa jäämään turhan usein vajaaksi, on tässä loistava tilaisuus asian korjaamiseen! Kuori ja pilko lautasellinen omia lempihedelmiä ja –vihanneksia, mielellään mahdollisimman värikäs kokonaisuus, ja nappaa lautanen sohvalle matkaan. Kun lopputekstit alkavat pyörimään, olet mitä todennäköisimmin onnistunut nauttimaan aimo annoksen vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita, ja vieläpä täysin huomaamatta! Vihanneksia voi syödä huoletta, mutta jos hedelmien sisältämät sokeri- tai kalorimäärät mietityttävät, valitse esimerkiksi erilaisia meloneja, joista ehkäpä se tutuin, vesimeloni, sisältää jopa yli 90% pelkkää vettä.

Jos olet menossa elokuvateatteriin, pakkaa hedelmät tai vihannekset kotona valmiiksi esimerkiksi isoon pakasterasiaan tai käy nappaamassa lähikaupasta pussillinen miniporkkanoita tai valmiiksi pilkottuja hedelmiä, joita löytyy monista ruokakaupoista.

2. Banaanijäätelö

 

Mikäli juuri makeat leffaherkut ovat suurin paheesi, kokeile korvata teolliset sokeripommit kotitekoisella ”banaanijäätelöllä”, jonka valmistus on äärimmäisen yksinkertaista. Kuori ja pilko banaanit ja laita banaaniviipaleet pakastimeen jäätymään vähintään muutamaksi tunniksi. Ennen kuin laitat leffan pyörimään, ota banaanit pakkasesta ja surauta tehosekoittimessa tasaiseksi massaksi. Tarvittaessa voit ohentaa seosta tilkalla vettä tai (manteli- tai soija)maitoa. Valmis ”jäätelö” on koostumukseltaan ihanan kermaista ja verrattavissa perusjäätelöön. Sillä erotuksella, että se on huomattavasti terveellisempi vaihtoehto!

Aiheesta lisää: Yhden raaka-aineen herkku: banaanijäätelö! 

3. Ruissipsit

 

Ruissipsit ovat hyvä vaihtoehto niille, jotka kaipaavat suolaista naposteltavaa elokuvan kylkeen. Siinä missä perinteiset perunalastut sisältävät jopa yli 30 grammaa rasvaa (per 100 g) eikä kuituja ole nimeksikään, ovat ruissipsit huomattavasti vähärasvaisempi (alle 10 g rasvaa/100 g, josta suurin osa tyydyttymättömiä rasvoja) ja runsaskuituisempi (jopa 15 g kuitua/100 g) vaihtoehto! Niistä löytyy kaupasta myös useita erilaisia makuvaihtoehtoja eikä kotitekoisten ruissipsien valmistamiseen tarvitse olla kovinkaan kummoinen jauhopeukalo.

Myös lehtikaalisipsit ovat kokeilemisen arvoisia!

4. Raakasuklaa

 

Raakasuklaa ja sen valmistaminen ovat juuri nyt kuuminta huutoa, eikä suotta. Kun verrataan esimerkiksi perinteistä maitosuklaata ja raakasuklaata, ovat erot niiden sisältämissä ravintoaineissa valtavat. Maitosuklaa koostuu suurimmaksi osaksi puhdistetusta, valkoisesta sokerista sekä kovasta rasvasta, minkä vuoksi se on todella ravinneköyhää ja epäterveellistä sisältäen valtavan määrän energiaa. Raakasuklaa, joka valmistetaan puhtaista ja käsittelemättömistä raaka-aineista ja jota maustamaan on mahdollisesti lisätty esimerkiksi erilaisia superfoodeja (macaa, goji-marjoja yms.) sisältää puolestaan runsaasti erilaisia keholle arvokkaita ainesosia, koska sitä ei missään vaiheessa kuumenneta. Raakasuklaata on saatavilla ainakin useissa luontaistuotekaupoissa sekä hyvin varustelluissa isommissa marketeissa, mutta myös sen kotona valmistamiseen on netti ohjeita pullollaan.

Lue myös: Herkuttele raakasuklaalla! 

5. Pähkinät ja kuivahedelmät

 

Näistä löytyy varmasti jokaiselle jotakin! Varsinkin isompien markettien sekä erilaisten terveyskauppojen ja luontaistuotemyymälöiden hyllyt pursuavat erilaisia pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä ja marjoja sekä niistä koottuja sekoituksia. Vaikka pähkinät sisältävät jopa enemmän energiaa kuin tavalliset irtomakeiset, ovat ne ravintoarvoiltaan kuitenkin huomattavasti parempi valinta. Suurin osa pähkinöiden energiasta tulee niiden sisältämästä rasvasta, joka on kuitenkin hyvää ja elimistölle välttämätöntä rasvaa.

Kuivahedelmät puolestaan toimivat makeutensa ansiosta erinomaisena luonnon omana karkkina. Ole kuitenkin tarkkana, kun valitset mieleisiäsi pähkinöitä ja kuivahedelmiä, sillä niissäkin löytyy sokeroituja, suolattuja, öljyttyjä tai muutoin maustettuja versioita. Valitse täysin maustamattomia, mahdollisuuksien mukaan luomuversioita, joissa maut ja ravintoarvot ovat parhaimmillaan.

Lue myös: 10 syytä syödä enemmän pähkinöitä ja siemeniä

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: