Näin syksyn synkkeneviin iltoihin teki mieli kehitellä jokin terveellisen herkun resepti. Jokainen meistä tykkää herkuttelusta! Herkkujakin voi tehdä terveellisemmällä kulmalla – tietenkään mausta tinkimättä. Tässä resepti, jolla syntyy erinomaisen makuinen ja ravinnerikas, terveellinen riisisuklaa, olkaa hyvä! 

Itselleni sana herkku tuo aina mieleen suklaan, enkä usko olevani ainut. Avasin keittiön kaapit, näin hyllyllä riisikakkuja ja samantien ajatus riisisuklaasta piirtyi mieleeni. Kokeilujeni jälkeen haluan ehdottomasti jakaa herkullisen riisisuklaareseptini kaikkien suklaan ystävien tietoisuuteen.

 

Ainekset:

 

  • 2 dl kaakaovoita tai suolatonta/vähäsuolaista voita
  • 1 dl kookosöljyä
  • 1 dl raakakaakaojauhetta
  • 3 tl juoksevaa hunajaa
  • ripaus (kalaharin) suolaa
  • ripaus vaniljajauhetta
  • 3 rkl lucuma-jauhetta antamaan makeutta ja hedelmäistä makua (ei ole pakollinen)
  • riisikakkuja

Ohje: 

 

Sulata vesihauteessa tai kattilassa hyvin miedolla lämmöllä kaakaovoi ja kookosöljy juokseviksi. On tärkeää, että lämpötila ei nouse kovin korkeaksi (alle 40 astetta), jotta kaakaon herkimmätkin ainesosat säilyvät. Lisää sulatetun kaakaovoin ja kookosöljyn sekaan raakakaakaojauhe, juokseva hunaja, suola, vaniljajauhe sekä halutessasi lucuma. Tässä vaiheessa, jos teet suklaan kattilassa, voit ottaa kattilan liedeltä pois. Sekoita kunnolla niin, että seoksesta tulee tasaista ja huolehdi etenkin, että hunaja on liuennut seokseen kokonaan. Seuraavaksi maista suklaata, onko maku sopiva. Varsinkin, jos et lisännyt suklaaseen lucumaa niin maista onko suklaa tarpeeksi makeaa. Vielä voit lisätä makeutta tai muita mausteita.

Kaada valmis massa leivinpaperilla vuorattuun laakeaan astiaan. Vie suklaa jääkaappiin jähmettymään hetkeksi ja murskaa sillä aikaa riisikakuista halutun kokoisia paloja suklaan pinnalle. Kun suklaan pinta on hieman hyytynyt, eikä koostumus ole täysin juokseva, painele suklaan pinnalle riisikakun paloja. Vie suklaa takaisin jääkaappiin siksi aikaa, että se jähmettyy kokonaan.

Terveellisiä suklaahetkiä!

– Emili

TIKIKSEN 6 KUUKAUDEN TREENIOHJELMA NAISET

Tikiksen suosituimmasta valmennuksesta on nyt tehty saamamme palautteen perusteella täysin oma versio NAISILLE
– Hanki itsellesi tiukka vatsa, timmit käsivarret ja muhkeat pakarat!

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: