Tavallinen suklaa vs. raakasuklaa

loka 24, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Kaakaopavussa on yli tuhat löydettyä ainesosaa, jotka muodostavat erään maailman kompleksisimmista tutkituista ruoaksi käytettävistä aineista, eli toisinsanoen ruoista. Suuri osa kaakaon kemiallisista yhdisteistä on herkkiä erilaisille jalostustavoille, joista ehkäpä kuuluisin lienee paahtaminen.

Kaakaon paahtaminen lievittää kaakaon kitkerää makua ja tuo siihen pehmeyttä, mutta samalla myös kaakaon sisältämät välittäjäaineet tuhoutuvat tai vähintään määrällisesti pienentyvät merkittävästi, jolloin kaakaon vaikutus ei ole enää samanlainen kuin raa’assa muodossaan, paahtamattomana. Tämän lisäksi luultavasti lukuisat muut yhdisteen vähintäänkin menettävät tehoaan.

Menneisyydestä nykyisyyteen

 

Alun alkaen kaakaota nautittiin kuumana juomana, mutta kaakaopapua ei paahdettu. Vielä nykyisinkin Etelä-Amerikan maiden alkuperäiskansat nauttivat kaakaonsa usein lämmitettynä juomana, mutta ilman että kaakaopapu olisi paahdettu. Nopea hellävarainen lämmitys ei kerkeä merkittävästi tuhoamaan kaakaon herkkiä yhdisteitä, ei ainakaan karkeaan paahtamiseen verrattuna. Juurikin lupaavimmat ja vedenpitävimmät todisteet kaakaon vankkumattomista terveyshyödyistä ollaan saatu intiaaniheimoilta, jotka käsittelevät kaakaota mahdollisimman vähän mutta nauttivat sitä suuria määriä. Vahvaa kaakaojuomaa saatetaan juoda viisikin isohkoa kupillista päivässä, eli noin litran verran. Tutkimusten suuri mielenkiinto on keskittynyt siihen seikkaan, että kaakaota reilusti nauttivilla heimoilla ei juurikaan esiinny diabetestä, ylipainoa, syöpiä eikä liiemmin sydän- ja verisuonitauteja. Tutkimuksista saadut viitteet kaakaon ominaisuuksista tukevat päätelmää, että kaakao on erittäin terveellinen terveyttä edistävä ruoka-aine.

Käsitellyt kaakaotuotteet

 

Nykysin valtaosaa markkinoilla olevista kaakaotuotteista on käsitelty rankalla kädellä, kaakaosta saatavien potentiaalisten terveyshyötyjen määrä on jäänyt niiden osalta hyvin rajalliseksi. Korkeat sokerimäärät vielä mutkistavat kaavaa, ja käsitellyllä, makealla teollisella kaakaopatukalla ei välttämättä ole enää mitään konkreettista terveydellistä yhteyttä alkuperäisestä puhtaasta, paahtamattomasta kaakaosta valmistettuun lisäaineettomaan tuotteeseen. Joukkoon on ilmestynyt myös erittäin korkealaatuisia, hvyänmakuisia, puhtaasti tuottettuja sekä mahdollisimman hellävaraisesti käsiteltyjä kaakaoherkkuja.

Lisäksi täytyy muistaa, että tavanomaisesta tummasta suklaasta puuttuvat lähes täysin kaakaon kaikki herkimmät yhdisteet. Juuri ne yhdisteet, mitkä osaltaan saattaa selittää kaakaon valtaisan arvostuksen muinaisissa kulttuureissa. Raakasuklaassa kaikki yhdisteet ovat tallessa.

Tavanomaiset suklaat sisältävät usein myös valkoista sokeria, maitojauhetta, lisäaineita sekä joissain tapauksissa vielä muita kasvirasvoja korvaamassa kalliimpaa kaakaovoita. Vaikka luomulaatuinen huippulaadukas raakasuklaa on hinnaltaan kaupan tavallista suklaata kalliimpaa, saat samalla rahalla ylivoimaisen paljon enemmän terveellisiä yhdisteitä ja lisäksi ’synnittömän nautinnon’, jossa meillä perinteinen synnikäs herkku – suklaa – päivittyykin kerralla erittäin terveelliseksi sellaiseksi!

Voit tietenkin valmistaa myös itse omat kaakaota sisältävät lempiherkkusi – oli se sitten raakasuklaa, raakakaakao-smoothie, raakakakku tai vaikkapa viileitä syyspäiviä lämmittävä, alkuperäistä kaakaojuomaa muistuttava Xocolatl. Mikseipä toisaalta jotain aivan muutakin, omaa luovuutta ja mielikuvitusta toteuttaen!

Lähde: circulation

Kirjoittaja: Marcus Lundström

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: