Syömiskäyttäytymisen 7 syntiä

syys 1, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Ruokailu on monelle herkkä asia, usein melkein jopa uskontoa vastaava rituaali. Tikis listasi seitsemän hampaidenkiristystä aiheuttavaa syöjää. Tunnistatko itsesi tai kaverisi alla olevista kuvauksista? 

1. Tarkkailija

Tarkkailijan suuri hupi on tarkkailla mitä muut syövät. Vielä hauskempaa on kommentoida, mitä toiset suuhunsa laittavat. Tarkkailija aloittaa kärkkään keskustelun kahvitunnilla, kun työkaveri kaivaa esiin omat muovirasiansa.

– ”Eikö tuo nyt ole vähän jo yliampuvaa?”

– ”Pahuksen fitnessbuumi!”

– ”Pitääkö sen ruoan kanssa leikkiä?”

– ”Miksei voi vain syödä samaa pullaa kuin muutkin?”

Todellisuudessa tarkkailijaa harmittaa, että hänellä itsellään ei ole tarpeeksi tahdonvoimaa vaihtaa välipalaviineriä terveellisempään vaihtoehtoon.

2. Parempi kuin muut

Tarkkailijan tapaan toisia parempi syöjä vahtaa ja kommentoi. Muita parempi vain itse on se henkilö, joka syö rahkaa muiden mussuttaessa pullaa. Lounaalla hän skannaa läpi muiden annokset ja antaa tarkan arvion ruoan terveellisyydestä.

– ”Oletko sä ihan varma, että kannattaa syödä tollainen kasa perunamuusia? On meinaan aika hiilaripitoista.”

– ”Mä kyllä olisin ottanut ton kiisselin sijasta jälkkäriks ihan vaan hedelmän, että ei mee hampaat ja tuu niin paljoa turhaa sokeria.”  

Kenties kommentointi pönkittää henkilön omaa itsetuntoa- ja kuria, kuka tietää, mutta ärsyttävää se ainakin on. Kunpa jokainen voisi välittää vain siitä, mitä omalla lautasella on!

3. Valittava epäonnistuja

Kaikki epäonnistuvat, varsinkin laihduttajat. Repsahtamisista on joskus hyvä mainita, jos se auttaa pääsemään takaisin raiteille. Valittamisella on kuitenkin rajansa. Valittava epäonnistuja repsahtaa joka päivä ja antaa sen kuulua.

– ”Voi että kun taas tässä menee tätä berliininmunkkia, otanpa toisenkin.”

– ”Harmi kun tuli perjantaina oltua baarissa tappiin asti ja grillin kautta kotiin. No onneksi tässä on vielä viikko, ennen kuin pitää ottaa toinen rundi.”  

Facebook-seinä täyttyy täyttyy katkerista ”jaahas kävin taas ukon/akan kanssa pizzalla, eipä hyvin mene” – päivityksistä. Valittaja nauttii muiden kannustavista sanoista, jotka eivät loppujen lopuksi auta mitään. Oikeasti ulkopuolisten tekisi mieli kommentoida, että ”ota itseäsi niskasta kiinni hyvä mies/nainen!”, mutta kukaan ei kehtaa. Todellisuudessa valittava epäonnistuja ei edes tosissaan yritä korjata ruokailutapojaan.

4. Fitness-kisaaja

Anteeksi, kaikki fitnesskisaajat ja samanhenkiset, mutta ruokailutapanne saattavat herättää muissa huokailuja. Ärsytystä aiheuttaa, jos fitness-typyn/-pojun ruokailu kontrolloi liikaa muiden elämää ja tekemistä. Fitness-kilpailijan koko lähipiiri joutuu elämään kisaajan dieetin mukaan. Hermot kiristyy, jos yhteistä leffailtaa pitää siirtää vain sen takia, ettei Riitan/Lassen ruoka-aika myöhästy puolella tunnilla. Puoliso ei ole iloinen, kun tarjouslento jää käyttämättä vain sen takia, että aikaero sotkisi ruokarytmin. Puhumattakaan kaikista sosiaalisista tilaisuuksista, joissa fitness-kisaaja puhuu ummet ja lammet omasta dieetistään ja valittaa, kuinka ”toi teidän safka näyttää niiiin hyvältä, olkaa onnellisia, että saatte syödä sitä!”

Lämmin kiitos kaikille niille alan harrastajille, jotka ei vaadi muilta erikoiskohtelua ruokavalionsa takia.

5. Valokuvaaja

Ei ravintolailtaa tai edes teekupposta ilman, että se kuvataan ja lisätään sosiaaliseen mediaan. Kaavaan kuuluu tietysti myös puhelimen tarkistaminen viiden minuutin välein, onko joku käynyt kommentoimassa tai tykkäämässä. Pahimmassa tapauksessa valokuvaaja pakottaa myös seuralaisensa kuvaan. Facebookin uutisvirta täyttyy päivän pöperöistä. 

6. Nirsoilija

On ihan normaalia käytöstä nyppiä hampurilaisen välistä pienetkin sipulipalat – jos olet 6-vuotias tai vakavasti allerginen sipulille. Jos joudut joskus valmistamaan aterian nirsoilijalle, kannattaa mieluummin kysyä, mitä hän voi syödä kuin mitä hän ei syö. Lista ruoka-aineista, joista nirsoilija ei vain tykkää, on pitkä. Löytäessään pienen sienenpalasen ruoastaan nostaa nirsoilija sen suurieleisesti lautasen reunalle ja haukkuu ruoan muulle seurueelle. Loppuannos joko jätetään syömättä tai varovaisesti närpitään kaikki syömiskelpoinen sivuun. 

7. Tuputtaja

Kaikista ärsyttävin, oikea perisyntien perisynti, on tuputus. Tuputtaja leipoo työpaikalle pullaa, kakkua, keksiä, mitä vain. Hän käy vielä kaupan kautta ja tuo konvehtirasian. Ainesten ollessa kasassa alkaa tuputus.

– ”Ota tästä kakkua, ihan itse leivoin!” ”Ai et ota? No ei tätä voi roskiinkaan heittää! Jätän sulle tähän palasen.”

– ”Nyt jokaisen on pakko ottaa vielä yksi mokkapala, jotta saan tämän astian pesuun!”

Turha selittää, että et nyt halua sitä keksiä, koska mikään selitys ei ole tarpeeksi hyvä.

– ”Ai yrität laihduttaa? No mutta ei nyt yksi pala haittaa!”

– ”Ai juuri kävit lounaalla? No tästä jälkkäriä!”

Helpoimmalla tuputtajasta pääsee eroon sairastumalla keliakiaan ja kaikkiin mahdollisiin allergioihin. Joten kaikki muut, paitsi rakkaat isoäitimme, lopettakaa väkisin tyrkytys.

Keksitkö lisää ärsyttävän käyttäytymisen malliesimerkkejä? Kommentoi alle!

– Maija 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: