Nyt pinnalla olevat superfoodit tuodaan valitettavan usein meille toiselta puolelta maapalloa. Vaikka Goji-marjojen, macan ja kookosöljyn terveysvaikutuksia ei käy kiistäminen, löytyy ravinnerikkaita ja maukkaita superruokia paljon lähempääkin. Tähän on poimittu muutama:

Lehtikaali

Kaalit ovat tunnetusti terveellisiä niiden keveyden ja ravinnepitoisuuden vuoksi. Yksi kaali on kuitenkin ylitse muiden, nimittäin lehtikaali. Se sisältää mm. B2-vitamiiinia, C-vitamiinia, rautaa, kalsiumia, rautaa sekä proteiinia. Lehtikaalia voi käyttää keitoissa, salaateissa, muhennoksissa ja vaikkapa smoothieissa. Tämä vähäenerginen superruoka sopii mainiosti painonhallintaan.

Punajuuri

Punajuurta ei kannata syödä ainoastaan joulunaikaan, sillä se sisältää runsaasti kivennäisaineita (kalium, kalsium, rauta, sinkki) ja vitamiineja (A-, E-, C- ja B-ryhmän vitamiineja). Myös punajuuren sisältämä natrium, foolihappo ja ravintokuitu edistävät terveyttä. Kevyt ja maukas juures taipuu erilaisiin ruokiin, kuten keittoihin, laatikoihin ja uunikasvisten sekaan.

Parsakaali

Parsakaali eli broccoli on monikäyttöinen ja terveellinen vihannes, joka sisältää runsaasti terveyttä edistäviä ominaisuuksia. Vihreä terveyspommi sisältää mm. B2- ja B5 –vitamiinia, foolihappoa, rautaa, C-, K-, A- ja E-vitamiinia, mutta vain niukasti energiaa. Käytä parsakaalia esimerkiksi liha- ja kalaruokien lisukkeena, wokeissa ja keitoissa.

Nokkonen

Nokkonen on kaikille tuttu kasvi, joka on ravintosisällöltään yllättävän monipuolinen. Se sisältää mm. monin verroin enemmän rautaa, kalsiumia ja kuitua kuin pinaatti, runsaasti vitamiineja ja elimistölle tärkeitä happoja. Rohdoskasvina jo pitkään käytettyä nokkosta voi lisätä keittoihin, lettuihin ja muihin ruokiin pinaatin tavoin. Tätä superruokaa voi kaiken lisäksi poimia luonnosta itse!

Herneet

Palkovihannekset sisältävät huomattavasti enemmän proteiinia kuin muut vihanneskasvit. Herneissä on lisäksi B- ja C-vitamiinia sekä elimistölle välttämättömiä aminohappoja. Kesän tuoreet herneet ovat siis sekä herkullisia että erittäin ravitsevia! Lisää herneitä myös salaatteihin, lämpimiin ruokiin tai keitä lisäkkeeksi.

Muista, että suomalaiset superfoodit kattavat paljon muutakin sillä metsistä löytyy ainakin tämä oma superfoodimme!

Tikis-biisi:

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: