Suomalaiset superfoodit

huhti 13, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Nyt pinnalla olevat superfoodit tuodaan valitettavan usein meille toiselta puolelta maapalloa. Vaikka Goji-marjojen, macan ja kookosöljyn terveysvaikutuksia ei käy kiistäminen, löytyy ravinnerikkaita ja maukkaita superruokia paljon lähempääkin. Esimerkiksi seuraavat suomalaiset superfoodit kannattaa lisätä ruokavalioon:

Lehtikaali

 

Kaalit ovat tunnetusti terveellisiä niiden keveyden ja ravinnepitoisuuden vuoksi. Yksi kaali on kuitenkin ylitse muiden, nimittäin lehtikaali. Se sisältää muun muassa B2-vitamiiinia, C-vitamiinia, rautaa, kalsiumia, rautaa sekä proteiinia. Lehtikaalia voi käyttää keitoissa, salaateissa, muhennoksissa ja vaikkapa smoothieissa. Tämä vähäenerginen superruoka sopii mainiosti painonhallintaan.

Punajuuri

 

Punajuurta ei kannata syödä ainoastaan joulunaikaan, sillä se sisältää runsaasti kivennäisaineita (kalium, kalsium, rauta, sinkki) ja vitamiineja (A-, E-, C- ja B-ryhmän vitamiineja). Myös punajuuren sisältämä natrium, foolihappo ja ravintokuitu edistävät terveyttä. Kevyt ja maukas juures taipuu erilaisiin ruokiin, kuten keittoihin, laatikoihin ja uunikasvisten sekaan.

Parsakaali

 

Parsakaali eli broccoli on monikäyttöinen ja terveellinen vihannes, joka sisältää runsaasti terveyttä edistäviä ominaisuuksia. Vihreä terveyspommi sisältää mm. B2- ja B5 -vitamiinia, foolihappoa, rautaa, C-, K-, A- ja E-vitamiinia, mutta vain niukasti energiaa. Käytä parsakaalia esimerkiksi liha- ja kalaruokien lisukkeena, wokeissa ja keitoissa.

Nokkonen

 

Nokkonen on kaikille tuttu kasvi, joka on ravintosisällöltään yllättävän monipuolinen. Se sisältää esimerkiksi monin verroin enemmän rautaa, kalsiumia ja kuitua kuin pinaatti, runsaasti vitamiineja ja elimistölle tärkeitä happoja. Rohdoskasvina jo pitkään käytettyä nokkosta voi lisätä keittoihin, lettuihin ja muihin ruokiin pinaatin tavoin. Tätä superruokaa voi kaiken lisäksi poimia luonnosta itse!

Herneet

 

Palkokasvit sisältävät huomattavasti enemmän proteiinia kuin muut vihanneskasvit. Herneissä on lisäksi B- ja C-vitamiinia sekä elimistölle välttämättömiä aminohappoja. Kesän tuoreet herneet ovat siis sekä herkullisia että erittäin ravitsevia! Lisää herneitä myös salaatteihin, lämpimiin ruokiin tai keitä lisäkkeeksi.

Muista, että suomalaiset superfoodit kattavat paljon muutakin, sillä metsistä löytyy ainakin mustikka – oma superfoodimme!

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: