Moni väittää, että voisi syödä ruokaa loputtomasti ja ongelmana lihomiseen on liikaa syöminen. Tämä on monipiippuinen juttu, sillä kuntosalimaailmassa todella suurella osalla ongelmana on oikeasti se, että ruokaa ei tule elimistöön tarpeeksi.

Voisin väittää, että isolla osalla teistä lukijoista ei ole vaivana liiallinen syöminen, vaan väärien ravintoaineiden syöminen, huonot ruokailuajat ja liian vähäinen oikean safkan saanti. Näin tulokset jäävät saamatta, eikä lihasta tule.

Mikä on tarpeeksi?

 

Jälleen kerran ”tarpeeksi ruokaa” tulee määrittää oman tavoitteen ja tason mukaan. Tässä artikkelissa pohditaan asiaa erityisesti lihaksen kasvatuksen näkökulmasta. Oma taso on myös hyvä käsittää: aloittelijalle jo epätäydellinen ruokavalio ja jonkinlainen treeni tuottaa tuloksia, kun taas kokeneempi joutuu tekemään enemmän tietoista työtä kehittymisen eteen.

Kun haluaa lisää lihasta, tulee syödä vähintäänkin sen verran, mitä kuluttaa ja tarpeen mukaan sen yli. Ihmisen kalorinkulutukseen lasketaan perusaineenvaihdunta eli se, mitä kroppa kuluttaa vuorokauden aikana pelkässä levossa + päivän kaikki aktiivisuus. Jos sinulla on fyysinen työ tai elät muuten aktiivisesti ja käyt siihen päälle salilla, sinun tulee ottaa molempien tuoma kalorinpoltto huomioon ruokavalioissa.

Tarpeeksi syöminen tuntuu monelle siltä, että syö hirveän paljon, sillä on totuttu ajatukseen siitä, että vähäkalorinen ravinto on hyvä juttu. Näin se ei kuitenkaan lihapiireissä ole. Hyvää ja terveellistä kotiruokaa saa useimmiten syödä kyllästymiseen saakka ennen kuin bodari lähtee lihomaan.

Miksei ruoka maistu?

 

Jos olet jo päässyt siihen pisteeseen, että tiedät, kuinka paljon sinun tulisi syödä, ongelmaksi saattaa muodostua se, että ei vain yksinkertaisesti jaksa syödä niin paljon päivän aikana. Tähän voi vaikuttaa monet asiat – kerrataan niistä nyt muutama:

  1. Et ole vielä tottunut syömään paljon. Näin voi olla uusien kuntomeininkien alkuvaiheessa, kun kehosi vielä koettaa vääntää vastaan. Tähän auttaa hidas ja rauhallinen kalorien nosto, eikä suoraa syöksyä tuhannesta kalorista kolmeentuhanteen kaloriin. Tämä sääntö kannattaa pitää mielessä myös siirtyessä dieetiltä ”bulkille”.
  2. Syöt vääriä ruokia, kuten sokerisia ja rasvaisia välipaloja eli tyhjiä kaloreita. Täytät vatsasi hyvin heikolla ravinnolla, eikä kunnon ruoka enää maistu. Muistathan mitä vanhempasikin luultavasti sanoivat, kun olit pieni? Oikea ruoka ensin, herkut sitten!
  3. Sinulla on liian pitkät ruokavälit ja liian isoja annoksia. Näin ruokavalintasi menevät helposti heikkoon suuntaan, eikä kehosi totu vaatimaan oikeaa ravintoa. Syö koko päivän tasaisesti ja pienempiä annoksia. Ähkyä ei tarvitse tai kannata tavoitella. Pieniin annoksiin ravinnon jakaminen auttaa myös saamaan tarpeeksi ruokaa alas. Kaloritiheä ruoka auttaa myös pienentämään annoksia.
  4. Syöt liikaa lisäravinteita, etkä oikeaa ruokaa. Tämä on yllättävän monen salilla käyvän harrastelijankin ongelma. Aminohapot ja palautusjuomat vievät nälän pois, eikä kotiruoka menekään enää alas. Tämä ei ole haluttu asia eikä edistä lihaksen kasvua lainkaan. Hyvä vaihtoehto voisi olla lisäravinteiden reilu vähentäminen tai jopa pois jättäminen ja korvaaminen oikealla ruoalla. Vitamiinit ja mineraalit asia erikseen.
  5. Opettele tuntemaan itsesi. Näin osaat ennakoida tilanteita ja käyttäytyä sen mukaisesti esimerkiksi eväitä mukana kantamalla.

Ovatko nämä neuvot vain kehonrakentajille?

 

Eivät ole, ne sopivat aika lailla kaikille. Usein ja riittävästi syöminen edesauttaa aineenvaihduntaa ja sopii näin ollen myös painonpudottajille, kunhan syö vain hieman alle kulutuksen. Jos keho ei saa tarpeeksi ruokaa, se pitää hanakasti rasvavarastoista kiinni kuihtumisen pelossa. Lihaa ei myöskään tule lisää, eikä kehon muokkaus tai kiinteytys onnistu ilman oikeaa määrää ruokaa. Ota siis selvää päivän kulutuksestasi ja suhteuta se tavoitteeseesi tuloksien saamiseksi.

Kirjoittaja: Aino Papinniemi on helsinkiläinen personal trainer, journalisti ja taiteilija.

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: