Miksi ruoka ei maistu riittävästi?

| tammi 30, 2017 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Moni väittää, että voisi syödä ruokaa loputtomasti ja ongelmana lihomiseen on liiallinen syöminen. Tämä on monipiippuinen juttu, sillä kuntosalimaailmassa todella suurella osalla ongelmana on oikeasti se, ettei koneisto saa riittävästi ravintoa. Entäpä tilanne, jossa ruoka ei maistu?

Voisin väittää, että myös isolla osalla teistä, rakkaat lukijat, vaivana ei olekaan liiallinen syöminen, vaan sen sijaan väärien ravintoaineiden nauttiminen, huonot ruokailuajat ja liian vähäinen ”oikean” safkan saanti. Tämä johtaa siihen, että tulokset jäävät saamatta eikä lihas kasva.

 

Mikä on tarpeeksi?

 

Jälleen kerran ”tarpeeksi ruokaa” tulee määrittää oman tavoitteen ja tason mukaan. Tässä artikkelissa pohditaan asiaa erityisesti lihaksen kasvatuksen näkökulmasta. Oma taso on myös hyvä käsittää: aloittelijalle jo epätäydellinen ruokavalio ja jonkinlainen treeni tuottaa tuloksia, kun taas kokeneempi joutuu tekemään enemmän tietoista työtä kehittymisen eteen.

Kun haluaa lisää lihasta, tulee syödä vähintäänkin oman kulutuksensa verran ja tarpeen mukaan sen yli. Ihmisen kalorinkulutukseen lasketaan perusaineenvaihdunta eli se, mitä kroppa kuluttaa vuorokauden aikana pelkässä levossa, sekä päivän kaikki aktiivisuus. Jos sinulla on fyysinen työ tai elät muuten aktiivisesti ja käyt siihen päälle salilla, sinun tulee ottaa huomioon näiden molempien aiheuttama kalorinpoltto ruokavalioissasi.

Riittävästi syöminen tuntuu monesti siltä, että syö hirveän paljon – on jumituttu ajatukseen siitä, että vähäkalorinen ravinto on se, mihin pitää pyrkiä. Näin se ei kuitenkaan ”lihapiireissä” ole. Hyvää ja terveellistä kotiruokaa saa useimmiten syödä kyllästymiseen saakka ennen kuin bodarin saa lihomaan.

 

Miksei ruoka maistu?

 

Jos olet jo päässyt siihen pisteeseen, että tiedät, kuinka paljon sinun tulisi syödä, ongelmaksi saattaa muodostua se, ettei vain yksinkertaisesti jaksa syödä riittävästi päivän aikana. Tähän voivat vaikuttaa monet asiat – kerrataan niistä nyt muutama:

  1. Et ole vielä tottunut syömään paljon. Näin voi olla uusien kuntomeininkien alkuvaiheessa, kun kehosi vielä koettaa vääntää vastaan. Kyseiseen ongelmaan auttaa hidas ja rauhallinen kalorien nosto, ei suora syöksy tuhannesta kalorista kolmeentuhanteen. Tämä sääntö kannattaa pitää mielessä myös siirryttäessä dieetiltä ”bulkille”.
  2. Syöt vääriä ruokia, kuten sokerisia ja rasvaisia välipaloja – tyhjiä kaloreita. Täytät vatsasi hyvin heikolla ravinnolla, eikä kunnon ruoka enää maistu. Muistathan, mitä vanhempasikin luultavasti sanoivat, kun olit pieni? Oikea ruoka ensin, herkut sitten!
  3. Sinulla on a) liian pitkät ruokavälit ja b) liian isot annoskoot. Näin ruokavalintasi menevät helposti heikkoon suuntaan, eikä kehosi totu vaatimaan oikeaa ravintoa. Syö koko päivä tasaisesti ja pienempiä annoksia. Ähkyä ei tarvitse tai kannata tavoitella! Ravinnon jakaminen pieniin annoksiin auttaa myös saamaan tarpeeksi ruokaa alas. Myös kaloritiheän ruoan avulla saa annoskokoa pienemmäksi.
  4. Syöt liikaa lisäravinteita, etkä oikeaa ruokaa. Tämä on yllättävän monen salilla käyvän harrastelijankin ongelma. Aminohapot ja palautusjuomat vievät nälän pois, eikä kotiruoka menekään enää alas. Tämä ei ole haluttu asia eikä edistä lihaksen kasvua lainkaan. Hyvä vaihtoehto voi olla lisäravinteiden reilu vähentäminen tai jopa pois jättäminen ja korvaaminen oikealla ruoalla. Vitamiinit ja mineraalit ovat sitten asia erikseen.
  5. Opettele tuntemaan itsesi! Näin osaat ennakoida tilanteita ja käyttäytyä sen mukaisesti esimerkiksi kantamalla eväitä mukana.

Ovatko nämä neuvot vain kehonrakentajille?

 

Eivät, ne sopivat aika lailla kaikille. Usein ja riittävästi syöminen edistää aineenvaihduntaa ja sopii näin ollen myös painonpudottajille. Tärkeää on kuitenkin, että laihdutettaessa syödään hitusen alle oman kulutuksen. Jos keho ei saa tarpeeksi ruokaa, se pitää hanakasti rasvavarastoista kiinni kuihtumisen pelossa. Myöskään lihaa ei tule lisää, eikä kehon muokkaus tai kiinteytys onnistu ilman oikeaa määrää ruokaa. Ota siis selvää päivän kulutuksestasi ja suhteuta se tavoitteeseesi tuloksien saamiseksi.

Kirjoittaja: Aino Papinniemi on helsinkiläinen personal trainer, journalisti ja taiteilija.

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: