Rasvaako vai eikö rasvaa?

kesä 3, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Kehomme tarvitsee rasvaa voidakseen hyvin. Rasvoista on kuitenkin varsin ristiriitaista tietoa – liiallinen rasva lihottaa, mutta rasvanpoltto ei ole tehokasta ilman rasvaa. On kertatyydyttämätöntä, monityydyttymätöntä ja tyydyttynyttä rasvaa, kuulostaako monimutkaiselta? Ei hätää – kokosimme tähän 5 nyrkkisääntöä rasvoista.

1. Rasvojen laatu tärkeämpää kuin määrä

Kiinnitä huomiota, että saat ravinnostasi laadukkaita rasvoja. Erityisen terveellisiä rasvoja ovat esimerkiksi omega-3-rasvat. Hyviä rasvoja saat mm. rasvaisesta kalasta, kasviöljyistä, pähkinöistä ja siemenistä sekä avokadosta.

2. Vältä transrasvaa

Transrasvaa syntyy, kun rasvaa kuumennetaan tai kovetetaan teollisesti. Monet einekset ja valmisleivonnaiset sisältävät osittain kovetettua tai kovetettua rasvaa, joten lue aina ainesosaluettelo ennen kuin ostat tuotteen. Ruoanlaitossa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että kypsennät ruoan järkevässä lämpötilassa. Älä siis paista ruokaa rapeapintaiseksi ja tummanruskeaksi. Ruoan värin muuttumisesta tiedät, että siihen on muodostunut huonoja rasvoja.

3. Syö enemmän kalaa

Kala sisältää paitsi laadukkaita rasvoja, myös hyviä proteiineja. Rasvaiset kalat (esim. lohi ja makrilli) sisältävät elimistölle välttämättömiä omega-3 ja omega-6 rasvahappoja, jotka on saatava ruoasta, sillä keho ei pysty valmistamaan niitä itse. Syö monipuolisesti eri kalalajeja, näin saat mukavaa vaihtelua lihalle ja broilerille proteiinin lähteenä. Jos suosit lähiruokaa, valitse esimerkiksi silakkaa, ahventa ja särkikaloja.

4. Vältä kevyttuotteita

Kevyttuotteet kannattaa jättää kaupan hyllylle, sillä niissä rasva on todennäköisesti korvattu sokerilla ja energiaa saadaan sitä kautta. Valitse mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa aina, kun se on mahdollista. Sama pätee myös rasvoihin – suosi neitsytöljyjä, kylmäpuristettuja kasviöljyjä sekä luomuvoita.

5. Löydä tasapaino

Hyvän terveyden ylläpitämiseen tarvitaan kaikkia rasvatyyppejä sopivassa suhteessa – niillä kaikilla on oma tehtävänsä. Rasvaa ei kannata pelätä, vaikka toki liiallinen rasvansaanti lihottaa. Opi kuuntelemaan kehoasi – se kertoo kyllä, onko rasvaa liikaa vai liian vähän. Jos tavoitteenasi on laihtua, muista kuitenkin jättää elimistölle mahdollisuus polttaa omaa rasvavarastoa.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: