Proteiinit – miksi ja mistä?

marras 16, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Proteiinit eli valkuaisaineet ovat välttämättömiä elämälle. Ne ovat sekä suoja- että energiaravintoaineita. Sekä proteiinin liian vähäinen että runsas syönti on huono asia.  Liiallisesta proteiinin syömisestä aiheutuu se, että ylimääräinen proteiini ei muutu lihaskudokseksi vaan varastoituu kehoomme rasvakudoksena.

Miksi proteiinit ovat tärkeitä?

 

Proteiineilla on monta eri tehtävää kehossamme:

  • muodostavat uusia kudoksia kasvuiässä
  • uusivat kudoksia koko ihmisen elinkaaren ajan
  • lisäävät kehon vastustuskykyä, koska proteiinin muodostavat vasta-aineita
  • kuljettavat ravintoaineita ja kaasuja veressä
  • elimistö käyttää proteiineja entsyymien ja hormonien valmistukseen

 

Suositeltava proteiinien määrä koko päivän energiastamme on 10-20 % ja painokiloja kohti tarvitaan 1,1-1,3 g proteiinia. Eli 60-kiloinen henkilö tarvitsee vähintään 66 g proteiinia päivässä ja 90-kiloinen henkilö 99 g.

Suomessa ihmiset kuitenkin syövät usein hyvin runsaasti proteiinia. Proteiinia saadaan päivän aikana noin 100 g. Proteiinintarve kuitenkin vaihtelee ihmisten välillä runsaasti. Tarpeeseen vaikuttuvat esimerkiksi paino, ikä, sukupuoli ja aktiivisuus.

Terveen ihmisen on kuitenkin turha laskea proteiinintarvettaan ja saantia grammalleen. Riittää kun huolehtii, että syö monipuolisesti. Jos et syö lihaa, varmista, että syöt runsaasti esimerkiksi palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä tai muita proteiininlähteitä.

Mistä proteiinia saa?

 

Tässä on muutama esimerkki mistä ruoista proteiinia saa. Jokainen kuvien annoksista sisältää 7 g proteiinia:

1447675960297

 

Lähde: ruokatieto

Lue myös: Lisää nämä proteiinipitoiset kasvikset ruokavalioosi 

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: