Polta rasvaa ruokavaliolla!

joulu 15, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Kehon muuttaminen rasvaa polttavaksi koneeksi vaatii vähän muutakin kuin säännöllistä vierailua punttiksella. Lihaksen kasvattaminen tekee toki ihmeitä aineenvaihdunnalle, mutta tavoitteen saavuttaminen ilman sopivaa ruokavaliota voi olla melkoinen kamppailu. Ota oppia seuraavista neuvoista ja pääset lähemmäs päämäärääsi!

1. Vältä sokeria treenin jälkeen

 

Olisihan se mukava syödä herkkua kovan treenin päätteeksi, mutta suuret sokeriannokset eivät oikein tue rasvanpudotustavoitetta. Sokerin aiheuttama insuliinipiikki saa kropan lopettamaan rasvan polttamisen energian lähteeksi. Nauti sokeriherkun sijaan proteiinipitoinen välipala, kuten kauhallinen heraisolaattia veteen sekoitettuna, tunnin sisällä treenin päättymisestä.

2. Rytmitä hiilihydraatit

 

Hiilareiden rytmittäminen on hyvä tapa tehostaa rasvan palamista ilman matalista hiilareista aiheutuvaa sumuista oloa. Vähennä hiilihydraattien nauttimista 2-3 vuorokaudeksi ja nosta samalla hyvien rasvojen (pähkinät, siemenet, avokado, kalaöljy jne.) saantia ja pidä sitten yhden vuorokauden hiilaritankkaus. Tällöin rasva palaa tehokkaammin verrattuna siihen, että kropalla olisi jatkuvasti käytössä hiilareita pääenergianlähteeksi.

3. Ota BCAA käyttöön

 

BCAA (Branched Chain Amino Acids) eli haaraketjuiset aminohapot ovat isossa roolissa ennen treeniä, sen aikana ja treenin jälkeen. Haaraketjuiset aminohapot leusiini, isoleusiini ja valiini metabolisoituvat lihaksessa auttaen estämään kataboliaa ja edistäen palautumista. Ne myös boostaavat kehon rasvanpolttoa edistävien hormonien tuotantoa.

4. Nosta proteiinin saantia

 

Proteiini on välttämätöntä sekä lihasten rakentamiselle että korjaamiselle. Se toimii lisäksi termogeeninä, jolloin kalorit palavat tehokkaammin. Sisällytä proteiinia jokaiselle aterialle ja käytä eri proteiinin lähteitä vaihtelevasti.

Proteiinia saat esimerkiksi kalasta, pavuista ja linsseistä, kananmunista, tofusta, maitorahkasta, jaejuustosta, lihasta ja tietenkin proteiinijauheista.

5. Älä pelkää rasvoja

 

Rasva on äärimmäisen tärkeä ravintoaine, joka edistää tarvittavien hormonien erittymistä, voitelee niveliä, tehostaa aivojen toimintaa ja kuljettaa rasvaliukoisia A-, K-, E- ja D- vitamiineja. Tämän lisäksi rasvan syöminen itse asiassa tehostaa kropan rasvan polttamista. Ruokavalion pitäisi sisältää öljyjä, rasvaista kalaa, pähkinöitä ja siemeniä (ei kuitenkaan niitä paahdettuja ja suolattuja) sekä avokadoa.

Lähde: strongfitnessmag


Lisää hyödyllistä tietoa kehonkoostumuksen muokkaamiseen löydät kirjasta Lihaskasvu & rasvanpoltto, jonka voit tilata Tikiksen verkkokaupasta! Koodilla ”lihaskasvu” ilmainen toimitus!

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: