Maitohappobakteerit ovat yhteydessä parempaan terveyteen

huhti 5, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Varmasti kaikki meistä ovat kuulleet, että maitohappobakteereja pitää syödä, kun lähtee matkalle tai joutuu syömään antibioottikuurin. Maitohappobakteereilla suolisto pysyy kunnossa ja vatsa voi hyvin. Maitohappobakteereja on lisätty elintarvikkeisiin, kuten jugurtteihin tai muihin maitotuotteisiin. Hapatetut elintarvikkeet sisältävät maitohappobakteereita valmistusprosessin vaikutuksesta. Maitohappobakteerit ovat tutkitusti yhteydessä parempaan terveyteen. Mitä terveyshyötyjä maitohappobakteereista on ja mistä maitohappobakteereja saa?

Maitohappobakteerit vahvistavat suoliston hyvää bakteerikantaa

 

Maitohappobakteerit ovat bakteereja, jotka muodostavat käymistuotteenaan hiilihydraateista maitohappoa. Maitohappobakteerit ovat probiootteja, jotka taas ovat mikro-organismeja, jotka tuottavat terveyshyötyä, kun niitä nautitaan riittävästi. Maitohappobakteerit ja probiootti eivät siis tarkoita samaa asiaa, kuten usein luullaan. Maitohappobakteerit toimivat pitämällä huolta suolistosta. Suolistossa on jatkuvasti käynnissä hyvien ja pahojen bakteerien välinen kamppailu. Suolen limakalvo on äärimmäisen tärkeä immunologinen elin, ja maitohappobakteerit vaikuttavat tarttumalla suolen limakalvolle, ja hoitavat sitä, jolloin pysymme terveempinä. Maitohappobakteerit siis käytännössä vahvistavat suoliston hyvää bakteerikantaa. Jos vatsasi voi hyvin ja pysyt terveenä, voit olla huoleti – hyvät bakteerit ovat vallalla. Jos taas kärsit ripulista tai muista suolistovaivoista ja flunssakierre on kiusana, syy voi olla suoliston huonojen bakteerien ylivalta. Silloin tilanne pitää korjata.

stomach hands

Maitohappobakteereilla on huomattu olevan yhteyttä esimerkiksi vastustuskykyyn ja ravinteiden imeytymiseen. Uusimpien tutkimusten mukaan maitohappobakteerit auttavat jopa ahdistukseen ja masennukseen. Maitohappobakteerit toimivat myös esimerkiksi ärtyneen tai haavaisen paksusuolen hoitoon, helico-bakteerin aiheuttaman mahahaavan hoitoon, ruuansulatushäiriöihin, vauvojen maitoruven ehkäisyyn ja emätintulehdukseen. Helsingin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan ne voivat vähentää lasten hengitystietulehduksia ja antibioottihoitojen tarvetta. Maitohappobakteereista voi olla apua jopa laihduttamisessa. Maitohappobakteereita tutkitaan koko ajan kiivaasti, ja uusia terveyttä edistäviä vaikutuksia löydetään jatkuvasti.

Maitohappobakteereja on eri ryhmiä ja alalajeja, joista jokainen tuottaa hieman erilaista hyötyä. Esimerkiksi Lactobasillus acidophilus tehostaa erityisesti K- ja B-vitamiinien, kalsiumin ja rasvahappojen imeytymistä suolesta. Suoliston yleisin bakteeri Bifidobacterium lactis puolestaan lisää immuunipuolustuksen kannalta tärkeiden valkosolujen aktiivisuutta ja pitää suoliston solukon tiiviinä, jolloin suolesta ei pääse haitallisia bakteereita muualle elimistöön. Vähäinen Bifido-bakteerikanta suolistossa näyttäisi myös olevan yhteydessä lihavuuteen. Eri maitohappobakteereita olisi siis hyvä saada monipuolisesti.

Mistä maitohappobakteereita saa?

 

Mistä maitohappobakteereita sitten saa? Joihinkin elintarvikkeisiin on lisätty probiootteja. Tälläisia elintarvikkeita ovat esimerkiksi jotkin maidot, piimät, jogurtit tai marjakeitot. Kaupan hyllyssä näiden tuotteiden kyljessä lukee esimerkiksi Gefilus, Actimel, Proviva, Yosa tai Soyosa. Maitohappobakteereita voi ostaa myös erilaisina tabletteina, jauheina, kapseleina tai tippoina apteekeista. Maitohappobakteereita on maitohappobakteereilla hapatetuissa elintarvikkeissa, kuten hapankaalissa, maitorahkassa, islantilaisessa skyrissä ja viilissä. Arjessa riittää useimmiten monipuolinen ruokavalio, johon kuuluu maitohappobakteereita sisältäviä ruokia. Tabletit ja kapselit voi ottaa käyttöön, jos suolisto voi kovin huonosti. Myös matkojen ja antibioottikuurien aikana tujumpi maitohappobakteerivalmiste auttaa ylläpitämään suoliston hyvien bakteerien kantoja.

– Riina 

Lähde: Duodecim

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: