Paleoruokavalio – paluu ihmisen juurille?

mennessä | joulu 1, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

On karppausta, gluteenitonta, sokeritonta ja ties mitä dieettiä. Nyt kovassa huudossa, jopa trendiksi on noussut paleoruokavalio. Mistä on kyse?

Paleoruokavaliossa (paleo autoimmune protocol) suositaan luomua, lähiruokaa, tuoreita ja kypsiä raaka-aineita, ja vältetään pitkälle jalostettuja, teollisesti prosessoituja ja luonnottomissa olosuhteissa tuotettuja ruokia. Ruoan voi kypsentää eri tavoin kuten keittämällä tai paistamalla, tai sen voi syödä raakana. Paleoruokavaliossa syödään kuin muinaiset metsästäjä-keräilijä esi-isämme, siksi ruokavaliota voidaan kutsua myös kivikautiseksi ruokavalioksi. Täydellisimmillään paleo tarkoittaa gluteiinitonta, laktoositonta ja sokeritonta ruokavaliota – siinä siis syödään ainoastaan ravintorikkaita ruoka-aineita.

Paleoon sopivat esimerkiksi seuraavat ruoka-aineet: liha ja kana (mahdollisuuksien mukaan luomua), kala ja merenelävät, riista, sisäelimet, vihannekset ja juurekset, hedelmät ja marjat, pähkinät ja siemenet, hunaja, sienet ja kananmunat. Rasvoista suositellaan oliivi-, kookos-, avokado- ja pähkinäöljyä sekä luomuvoita. Maitotuotteita tulisi välttää, mutta jos niitä syö, tulee niiden olla täysrasvaisia.

Lisäksi vältettäviä ruoka-aineita ovat viljatuotteet, peruna, pasta ja riisi, palkokasvit, sokeri ja teollisesti valmistetut tuotteet. Nykypäivänä syödään paljon maito- ja viljatuotteita. Rahkaa ja ruisleipää kuluu lukuisia määriä, mutta tarvitseeko elimistö niitä oikeasti? Vatsavaivat ovat yleistyneet, mutta joidenkin tutkimusten mukaan paleoruokavalion avulla suolisto-ongelmat loppuvat.

Paleo

Paleon on myös todettu vähentävän erilaisten vaivojen ja tautien oireita tai jopa parantavan ne kokonaan. Esimerkkeinä sairauksista, johon ruokavaliolla on voitu vaikuttaa ovat metabolinen oireyhtymä, 1-  ja 2-tyypin diabetes, sydänsairauksien riskitekijät, autoimmuunisairaudet ja krooniset tulehdukset.

Paleoruokavalio on myös tehokas tapa hallita ja pudottaa painoa, lisätä energiaa ja parantaa suorituskykyä. Paleoruokavaliossa suositaan ravintorikkaita, mahdollisimman vähän prosessoituja ruokia. Ne ovat herkullisia, ravitsevia ja monipuolisia. Paleoruokavaliota on helppoa toteuttaa missä vain, niin kotona kuin muualla, sillä myös ravintoloista saa tilattua paleoon sopivia annoksia.

Paleoruokavalio yhdessä riittävän unen ja säännöllisen liikunnan avulla on tehokas keino kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Jo muinaiset esi-isämme tiesivät miten näyttää urheilulliselta, lihaksikkaalta ja vähärasvaiselta – he suosivat paleota 🙂

Lähde: helsinkipaleo.com

Lue myös: Tulehdusta vähentävä ruokavalio ja Miksi juoda sitruunavettä päivittäin

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: