Sanotaan, että laihduttaminen on helppoa, mutta painonhallinta vaikeaa. Kun olet saavuttanut ihannepainosi laihduttamalla, voi tuntua hankalalta pitää paino kurissa siitä eteenpäin. Elämän ei tulisi olla jatkuvaa pompottelua ja harmittelua painonsa kanssa. Painonhallinta tarkoittaa sitä, että hallitset painoasi ja eikä sinun tarvitse jojotella painon nousun ja laskun kanssa. Syöt siis terveellisesti ja liikut monipuolisesti. Hallitset syömistäsi ja olet tyytyväinen painoosi. Kun olet tyytyväinen ulkonäköösi, näkyy se myös ulospäin. Tällöin yllättävät pyynnöt mummon luokse pullakahveille eivät siis kaada maailmaasi.

Painonhallinta ei ole hetkellinen dieetti vaan terveellinen elämäntapa. Vaa’alla ei siis tarvitse käydä joka viikko eikä painoa liikaa kannata tuijottaa. Älä ainakaan vertaile painoasi muihin – kaikki olemme ruuminrakenteilta erilaisia. Jos sinulle on kertynyt lihasta, on selvää että painoakin on enemmän. Peili ja vaatteet ovat siis parhaat mittarit kertomaan, mikäli painoa on päässyt kertymään. Toimii myös toisinpäin jos tunnet, että vaatteet tippuvat päältäsi.

Säännöllinen liikunta on osa tasapainoista painonhallintaa, mutta tie terveelliseen elämään käy vatsan kautta. Keittiö on se paikka missä vatsalihakset tehdään. Kun kulutat enemmän kuin syöt, voit huoletta elää elämää ilman jatkuvaa tarkkailua mitä laitat suuhusi. Yleinen 80–20 sääntö pätee hyvin terveelliseen elämäntapaan, eli kun syöt 80 % ajasta terveellisesti, voit hyvin ilman omantunnon tuskia syödä vähemmän terveellisesti 20 % ajasta.

Mieleisen lajin löytäminen on tärkeää painonhallinnan kannalta. Jaksat liikkua viikosta toiseen, kun teet sitä mistä pidät. Oli se sitten kahvakuulailu, crosstraining, kuntosali tai juoksu, jaksat harrastaa sitä säännöllisesti ja motivaatiosi säilyy. Mikä laji saa sinut liikkumaan, vaikka taivaalta tulisi vettä kaatamalla?

Liikuntaa ei saa ajatella pakollisena pahana, vaan sen tulisi olla esimerkiksi omaa aikaa, liikuntatuokio yhdessä kaverin kanssa tai parisuhteen laatuaikaa. Ota avuksi myös hyötyliikunta! Päivän liikunta-annos kertyy kuin huomaamatta, kun otat hyötyliikunnan osaksi arkea.

Riittävä uni on myös erittäin tärkeä osa painonhallintaa. Kun nukut tarpeeksi joka yö, olet energinen ja jaksat liikkua päivittäin ja tulet automaattisesti syöneeksi terveellisesti. Väsyneenä helposti sortuu mielitekoihin ja liikunta jää vähemmälle. Muista siis levon merkitys.

Tässä muutamia vinkkejä painonhallintaan:

  • Syö kasviksia joka aterialla, ne ovat painonhallitsijan ruokailun kulmakivi ja niissä on vähän energiaa, mutta paljon kuituja
  • Syö säännöllisin väliajoin (3-4 tunnin) välein jotta verensokerisi pysyy tasaisena pitkin päivää
  • Juo vettä 2-3 litraa päivässä
  • Liiku säännöllisesti, muista hyötyliikunta

Painonhallinta ei siis ole jatkuvaa kituuttelua ilman herkkuja, äärimmäisyyksien tavoittelua ja verenmaku suussa treenaamista, vaan terveellisen ruuan syömistä nautiskellen, välillä jopa herkutellen ja liikkuen sen oman mieleisensä lajin parissa. Sinä itse määrität mikä on sinun painosi, jossa on hyvä olla.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: