Rasvattomuus on out (ruoassa siis, ei kropassa). Koska rasvat ovat kivoja syödä ja auttavat henkiseen hyvinvointiin massiivisesti, pitää löytää jokin edes semiterveellinen lähde mässäilyyn. Avocadot, kalat ja pähkinät sellaisenaan on jo kokeiltu, joten vaihtelun vuoksi laitetaan pähkinät amerikkalaisittain soosiksi ja mussutetaan sitä vaikka suoraan purkista lusikallinen kerrallaan. Mikään terveysruoka ei saa tikisläisiä ja tavislaisia, kumpaakin, huokaisemaan nautinnosta yhtä kovaa, kuin oikein tehty maapähkinävoi.

Pähkinävoin käyttö ja laadut

 

Pähkinävoi on mielenkiintoinen raaka-aine, sillä se keikkuu terveellisen ja epäterveellisen rajamailla. Sopivasti käytettynä se on helppo, herkullinen ja hyvin säilyvä terveellisen rasvan lähde, mutta liikaa kulutettuna se nostaa päivittäiset kalorit vaivihkaa yli kulutuksen. Myös merkillä on väliä, sillä joissakin pähkinävoissa käytetään esimerkiksi paljon sokeria tai muita (epäterveellisiä) aineita. Yritä löytää mahdollisimman luonnollinen maapähkinävoi tai – mikä vielä parempaa – tee se itse! Silloinkin tosin kannattaa syödä tätä juoksevaa euforiaa maltillisesti.

Pähkinävoita voi tehdä esimerkiksi maa-, cashew- ja pekaanipähkinöistä, manteleista ja jopa siemenistä. Sitä voi käyttää voin tilalla leivän päällä, padoissa ja kastikkeissa tuomassa pähkinäistä makua, smoothieissa ja vaikka jälkkäreissä. Se on erinomainen nopea välipala banaanin tai omenan kanssa tai omiaan tuomaan kermaista rakennetta muuten löysään pirtelöön. Yleisin pähkinävoi on maapähkinävoi, jota nykyään löytyy useimmista kaupoista smoothina eli pehmeänä ja crunchyna eli ”möykkyisenä” versiona.

Itse tehtynä

 

Kun haluaa varmistua parhaasta mahdollisesta laadusta, fiksuinta on tehdä pähkinävoi kokonaan itse. Se vaatii joko monitoimikoneen tai hyvin tehokkaan blenderin, joka pystyy murskaamaan pähkinöitä hienoksi. Kun teet voin itse, tiedät mitä siinä on ja voit myös maustaa sen joko suolaiseksi, neutraaliksi tai makeaksi. Saat myös valita haluamasi koostumuksen.

IMG_3157

Perinteinen maapähkinävoi

 

  • 500 g paahtamattomia ja suolaamattomia maapähkinöitä
  • Ripaus laadukasta suolaa (esim. himalayasuolaa)
  • Haluamaasi öljyä muutama rkl (kookos-, manteli- tai rypsiöljyä)

Paahda pähkinät uunissa 175 asteessa noin 10 min, kunnes ne ovat saaneet kauniin värin. Varo palamista! Ota pähkinät jäähtymään hetkeksi ja kaada ne sitten tehokkaaseen blenderiin tai monitoimikoneeseen. Lisää myös suola oman maun mukaan. Anna niiden murskaantua koneessa, kunnes pähkinät ovat jauhomaisessa muodossa. Lisää sitten ruokalusikallinen öljyä ja jatka blendaamista. Jos haluat ”crunchya” pähkinävoita, lisää tässä vaiheessa muutama paahdettu pähkinä lisää (ne jäävät vähän isommiksi paloiksi voin sekaan). Lisää öljyä ihan vähän kerrallaan, kunnes voi on saavuttanut haluamasi koostumuksen. Pähkinät vapauttavat myös omaa rasvaansa, joten laita öljyä hyvin maltillisesti kerrallaan. Vettä älä laita, vaikka mieli tekisi. Lopputuloksena pitäisi olla voimainen, pehmeä pähkinävoi, joka säilyy pitkään huoneen lämmössä. Nauti!

 

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: