Paasto – kannattaako sitä kokeilla?

helmi 6, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Paasto on luopumista kiinteästä ravinnosta ja nautintoaineista (kuten kahvista) ennalta määrätyksi lyhyeksi ajaksi. Yleisimmin paastotaan terveyden ylläpitämiseksi ja sairauksien ehkäisemiseksi, mutta paasto voi myös parantaa huonoja elämäntapoja ja tottumuksia. Paastosta saa energiaa, sitä käytetään laihdutuksen apuna ja sen jälkeen on helpompi muuttaa ruokailutottumuksiaan terveellisimmiksi. Paaston aikana keho puhdistaa tehokkaasti kuona-aineita elimistöstä ja tarjoaa levon elimistölle ja mielelle. Onnistunut paasto parantaa myös itsekuria.

Terve ihminen voi paastota noin kaksi kertaa vuodessa viikon ajan kerrallaan. Paastoa ei kuitenkaan suositella lapsille eikä odottaville ja imettäville äideille. Jos käytät jatkuvaa lääkitystä, paastosta kannattaa neuvotella lääkärin kanssa. Paastoja on erilaisia, kuten mm. smoothiepaasto ja mehupaasto. Vesipaastoa ei suositella, sillä kilot tulevat helposti takaisin paaston jälkeen, jos ruokailu- ja liikuntatottumuksia ei muuteta. Vaikka vesipaastossa putoaa helposti ensimmäisten päivien aikana nestettä, rasvaa siinä ei lähde. Sen sijaan tuoremehupaasto, jossa elimistö saa vitamiineja ja kivennäisaineita on suositeltavin.

Paaston aikana ei syödä kiinteää ruokaa, jolloin elimistön ruoansulatustyö pysähtyy ja se hyödyntää vararavintoa saadakseen energiaa, pystyen kuitenkin hoitamaan elimistön normaalit toiminnat. Noin viikon mittaisen paaston aikana elimistö polttaa lihasmassan lisäksi rasvakudosta saadakseen energiaa. Kehon solujen aineenvaihdunta jatkuu normaalina, vaikka elimistö ei saa kiinteää ruokaa, jolloin veren liiat rasvat, kolesteroli ja valkuainen, kalsium, glykogeeni sekä vanhat huonokuntoiset solut käytetään energiaksi. Tämä johtaa kehon sisäiseen puhdistumiseen, solujen uudistumiseen sekä fyysiseen ja henkiseen tasapainoon.

Paastoon kannattaa valmistautua henkisesti jo ennen paaston alkua. Noin viikkoa ennen paaston alkua kannattaa jättää ylimääräiset nautintoaineet, kuten kahvi, tupakka ja alkoholi pois. Paastoamisesta kannattaa ottaa huolella selvää ennen kun aloittaa.

Paastotessa on tärkeää noudattaa mahdollisimman tarkoin oikeaoppista paaston käytäntöä. Paastoon kuuluu siirtymävaihe, jolloin ravintoa kevennetään, määriä vähennetään ja veden juontia lisätään. Ensimmäisenä päivänä voi tehdä myös suolihuuhtelun. Nesteitä paaston aikana tulisi juoda noin 3 litraa vuorokaudessa. Aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä voi juoda kasvis- ja hedelmämehuja, joita voi tarvittaessa laimentaa vedellä, ja välipaloiksi voi juoda puhdistavaa yrttiteetä.

Paaston aikana on tärkeää pitää itsensä lämpimänä, liikkua rauhallisesti, ulkoilla ja lenkkeillä sekä levätä riittävästi. Jos paaston aikana esiintyy oireita, kuten päänsärkyä ja voimattomuutta, yleensä suolihuuhtelu, nestetäydennys ja ulkoilu auttavat. Teetä voi myös tarvittaessa makeuttaa pienellä määrällä hunajaa. Paasto-oireet ovat yleensä merkki siitä, että keho tarvitsee puhdistautumista ja tasapainottumista, mutta oireita ei esiinny kaikilla.

Paaston aikana pudotetusta painosta jopa puolet voi olla lihasmassaa. Siksi paaston lopetus kannattaa tehdä oikein, jotta ruuansulatuskoneisto palautuu lepotilan jälkeen normaaliin tilaan. Kiinteän ruuan määrää tulee lisätä asteittain ja aluksi kannattaa syödä vain helposti sulavia ruoka-aineita, kuten keittoa. Myös nesteiden, kuten veden juontia tulee jatkaa joka aterian välissä jo heti aamusta lähtien.

Lähde: hyvinvoinnin.fi

Lue myös: 6 hyvää syytä juoda enemmän vettä kuin mihin olet tottunut

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: