Ortoreksia – milloin terveellisestä tulee sairasta?

marras 10, 2014 | Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Aiheuttaako ruokailu ahdistusta? Tarkkailetko ruokavaliotasi kenties jo liikaa? Tikis kertoo, kuinka tunnistat ortoreksian.

Ortoreksia on syömishäiriö, jota sairastavalla on pakkomielle syödä terveellisesti. Ruokailu ja sen suunnittelu alkavat hallita elämää ja aiheuttavat ahdistusta. Terveellisen ruokavalion tavoittelussa saatetaan mennä niin pitkälle, että ruokavaliosta tulee normaalia elämää vaikeuttava pakkomielle. Ortorektikko ei yritä anorektikon tavoin syödä mahdollisimman vähän vaan mahdollisimman terveellisesti. Ortoreksia on kuitenkin usein portti anoreksiaan, sillä sairastunut karsii ruokavaliostaan paljon erilaisia ruokia ja samalla pudottaa painoaan.

Ortoreksia saa usein alkunsa mistä tahansa elämänmuutoksesta, tiukasta ruokavaliosta, dieetistä tai paastosta.  Henkilö asettaa itselleen tiukat rajat siitä, millaista ruokaa hän saa syödä. Hän voi esimerkiksi jättää pois kaikki elintarvikkeet, joista löytyy yksikin negatiivinen tutkimustulos. Pois saattaa karsiutua esimerkiksi lihat, maitotuotteet, lisäaineet ja kaikki, mikä ei ole luomua. Ruokavaliosta muodostuu hyvin yksipuolinen, kun syötäväksi kelpaavien tuotteiden määrä vähenee ja energiaa ei saada tarpeeksi. Seurauksena on puutostiloja ja aliravitsemusta.

Ortoreksia ei välttämättä ole hengenvaarallinen, mutta se voi rajoittaa elämää kohtuuttomasti ja johtaa vakavaan masennukseen. Ruokavaliosta poikkeaminen voi aiheuttaa sietämätöntä ahdistusta ja syyllisyyttä epäonnistumisesta. Arki ja sosiaalinen elämä kärsii, sillä usein ortorektikon mielestä ainoastaan kotona tehtyä ruokaa voi syödä, koska kaikki muualla tarjottu on syömäkelvotonta. Ravintolat ja ystävien luona syöminen tuntuvat vaikeilta.

Kuten muissakin syömishäiriöissä, ortoreksiassa ihminen pyrkii luomaan järjestystä ympärillään olevaan maailmaan. Pakkomielteestä parantuminen vaatii työtä, johon saattaa tarvita ammattilaisen apua.

Tarkkaile syömistäsi ja harkitse avun hakemista, jos tunnistat itsessäsi seuraavia käytösmalleja:

– Luet tarkkaan elintarvikkeiden ravintosisällön. Et voi syödä tuotetta, jos siitä löytyy yksikin mielestäsi huono ainesosa.

– Lajittelet ruoat terveellisiin ja epäterveellisiin kategorioihin.

– Tunnet suurta syyllisyyttä ja ahdistusta, jos sorrut syömään jotakin väärää.

– Et voi syödä ravintoloissa, koulussa tai töissä. Syöt joko kotona tai teet aina omat eväät.

– Painosi putoaa, kärsit puutostiloista.

– Syömisen ajatteleminen ja suunnittelu vie suuren osan ajastasi.

– Sinulla on vain muutamia ruokia, joita voit syödä.

– Et voi lipsua ruokavaliostasi edes satunnaisissa juhlissa.

Hyödyllisiä linkkejä:

Syömishäiriöliitto

Syömishäiriökeskus

Lue myös: Täydellisen vartalon salaisuus

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.
 

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: