Onko proteiini vaarallista?

huhti 24, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 1 Kommentti

Proteiini on tällä hetkellä niin sanotusti “kuumaa kamaa”. Kaupan hyllyjä tutkiessa tuotteiden kyljistä pomppaa silmille tämän tästä sana proteiini. On proteiinijogurttia ja proteiinirahkaa, proteiinipatukoita ja proteiinijuomia, proteiinimaitoa ja proteiinileipää. Ja käsi ylös kenen keittiön kaapista löytyy proteiinijauhesäkkejä? (Tunnustettakoon, että täällä on räpylä pystyssä). Runsasproteiinisuutta pidetään tuotteen terveellisyyden mittarina. Meneekö proteiini-intoilu jo liiallisuuksiin? Voiko proteiini olla vaarallista?

Proteiinihan on aminohappoketjuista koostuva suoja- ja energiaravintoaine. Proteiineja tarvitaan muun muassa kudosten uusiutumiseen, vastustuskyvyn ylläpitämiseen ja ravintoaineiden kuljetukseen veressä. Elimistö myös käyttää proteiineja valmistusaineena entsyymeille ja hormoneille. Siispä voidaan todeta, että se on välttämätöntä elimistön toiminnalle. Proteiinin saantisuositus vaihtelee välillä 0,8-1,8 grammaa painokiloa kohden. Saantisuositukseen vaikuttavat yksilölliset tekijät, kuten ikä ja fyysinen aktiivisuus. Lihasmassaa kasvattaville suositellaan 1,4-1,8 g/kg. Myös esimerkiksi laihduttajille tällainen hieman normaalia suurempi proteiinin saanti on suositeltavaa. Usein kuulee ihmisten, yleensä ns. ”bodarien” tai karppaajien, suosivan paljon suurempia proteiinimääriä. Monet tutkimukset kuitenkin osoittavat, ettei elimistö pysty juurikaan käyttämään hyödyksi saantisuositusta suurempia protskuannoksia. Lihaskasvu ei siis ole suoraan verrannollinen syödyn proteiinin määrään, vaan ylimääräinen proteiini varastoituu elimistöön rasvana, kuten mikä tahansa energiaravintoaine.

Jos proteiinia saa huomattavan paljon (yli 5 g/kg vuorokaudessa), voi sillä olla jopa haitallisia vaikutuksia. Proteiini sisältää typpeä, joka suurina määrinä kuormittaa elimistöä, erityisesti munuaisia. Jos proteiinia saadaan liiallisesti, munuaisten kyky erittää virtsa-ainetta ylittyy, jolloin virtsa-aineen ammoniakkia kertyy vereen. Liian suuri proteiinin saanti on yhdistetty jopa tyypin 2 diabetekseen, ja poikien pituuskasvun tyssäämiseen sen testosteronivaikutusten vuoksi. Mutta eipä hätäillä! Älä vielä tunge hera-kasikymppisiä ja jääkaapin hyllyt täyttäviä maitorahka- ja raejuustopurkkeja hengenvaara-tarralla sinetoityyn munalukolliseen säilöön. Proteiinipatukat ovat edelleen hyvä välipala, eikä proteiinijogurttikaan tuhoa silmän räpäyksessä munuaisia.

Normaalia, monipuolista ruokavaliota noudattamalla ei liiallisiin protskumääriin helpolla pääse. Terveen aikuisen elimistö sitä paitsi kestää hyvin vähän suurempaakin proteiinin saantia ilman mitään haittavaikutuksia. Proteiinia ei siis tarvitse missään tapauksessa alkaa hullun lailla karttamaan. Proteiinin tarve on yksilöllistä, ja suuntaa antavia arvioita omasta proteiinin tarpeestaan voi laskea esimerkiksi netistä löytyvillä laskureilla. “Kohtuus kaikessa” -sanonta sopii hyvin tähänkin aiheeseen. Ei liikaa, eikä liian vähän, vaan sopivasti.

Lue myös Lisäravinteet – kannattaako niitä käyttää? ja muut Ravinto -vinkit.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: