Nopea aamiainen: ravitseva smoothie! Näillä vinkeillä onnistut

heinä 26, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto, Reseptit miehille, Reseptit naisille | 0 Kommenttia

Kesällä tekee usein mieli viileää herkkua, ja mikä olisikaan parempi tapa aloittaa päivä kuin herkullinen smoothie? Tässä 5 helppoa askelta nopeaan ja ravitsevaan aamiaiseen tai välipalaan. 

1. Neste

 

Kaada ensin tehosekoittimen pohjalle neste. Hyvä määrä on 1-2 dl per annos. Nestettä on helppoa lisätä myös loppuvaiheessa, jos seoksesta tulee liian paksua. Vesi tai maito ovat ehkäpä niitä yleisimmin käytettyjä nesteitä, mutta vaihtelun vuoksi voit kokeilla esimerkiksi vihreää teetä tai pakuriteetä, joissa on paljon terveyttä edistäviä ominaisuuksia. Muita kokeilemisen arvoisia juttuja ovat kookosmaito tai kookosvesi, itse puristettu tuoremehu tai itse tehty mantelimaito!

mantelimaito

2. Sakeuttaja

 

Seuraava askel on lisätä tehosekoittimeen sakeuttaja, joka antaa smoothielle täyteläisyyttä. Helppo ja turvallinen valinta on banaani, joka antaa samalla makeutta juomalle. Avokadosta saa hyviä rasvoja ja kaurahiutaleista taas kuituja. Jos haluat ravitsevamman juoman, josta saa rutkasti energiaa, lisää joukkoon pähkinävoita! Myös liotetut chian siemenet antavat juomalle kivan koostumuksen.

avokado

3. Kasvikset

 

Juoman joukkoon voi heittää esimerkiksi kourallisen pinaattia, lehtikaalia, palan kurkkua, hieman parsakaalin kukintoja tai vaikkapa kypsää kurpitsaa. Myös tummanvihreät salaatit käy. Muista poistaa kasviksista kovat kannat ennen kuin lisäät ne blenderiin.

Lihasmassan kasvatus hiilarit

4. Hedelmät ja marjat

 

Hedelmissä ja marjoissa on varaa valita. Käytä pakastettuja hedelmiä, jos haluat kylmän juoman. Toki kesällä kannattaa suosia tuoreita marjoja Suomen luonnosta.

supermarjat

5. Mausteet ja superfoodit

 

Mausteita kannattaa lisätä aluksi pienen määrän ja lisätä lopuksi, jos tarvetta. Smoothiesta saa helposti proteiinipitoisen välipalan, kun lisäät siihen esimerkiksi heraproteiinijauhetta tai vegaanisen vaihtoehdon hamppuproteiinin.

superfoodit

Kokeile näitä superfoodeja:

  • raakakaakaojauhe
  • kookosöljy
  • hampunsiemenet
  • macaa
  • viherjauheet 
  • mehiläisten siitepöly
  • acai-jauhe

Aiheesta lisää: Superfoodit – lyhyt oppimäärä 

Kokeile näitä mausteita:

  • hunaja
  • vaniljauute
  • kaneli
  • cayennepippuri
  • kardemumma
  • inkivääri (kuorittuna ja raastettuna)
  • sitruuna tai lime (purista mehua tai raasta kuorta)

Lue myös:

Tuorepuuro – valmista aamupala jo illalla!

Herkulliset aamupalat – 5 reseptiä

Älä jätä aamupalaa syömättä, jos haluat laihtua

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: