Näin valmistat ketsupin itse!

helmi 28, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto, Reseptit miehille, Reseptit naisille | 0 Kommenttia

Ketsuppi on yleisesti mielletty kaveri ranskalaisille ja hampurilaiselle, mutta yllättävän monelle se kuuluu jopa päivittäiseen käyttöön. Varsinkin lapsille maistuu ketsuppi ja sitä suuremmalla syyllä tulisi huomioida mitä kaikkea sen tekemiseen on käytetty. Yleisimmin nauttimamme ketsuppi on valmista, kaupasta ostettavaa ketsuppia, jonka raaka-aineet eivät kuitenkaan pitkälti ole terveyttä tukevia.

Joidenkin mielestä valmisketsuppi maistuu hyvinkin sokeriselle ja kemikaalipitoiselle, mitä se valitettavasti myös on. Valmisketsuppeja saa luomunakin, mutta niissäkin usein saattaa sokerin osuus olla huomattavan suuri. Ketsuppihyllyjä käydessä läpi kannattaa siis olla tarkkana. Jos haluat saada myös ravinteellisia hyötyjä ja aitoa makua ketsupilta, on hyvä valmistaa se itse.

Valmisketsuppia ostaessa kannattaa kuitenkin tarkistaa sisällysluettelosta nämä:

– Ovatko käytetyt tomaatit luomua?

–  Onko käytetty sokeria, fruktoosia, korkean fruktoosipitoisuuden omaavaa maissisiirappia tai glukoosia?

–   Sisältääkö se natriumglutamaattia (E621)?

Nämä kannattaa tarkistaa, koska mitä luultavimmin ketsupin raaka-aineiden kasvatuksessa on käytetty esimerkiksi tuholaismyrkkyjä tai muita lisäaineita. Jos ketsuppi sisältää glukoosia, fruktoosia tai maissisiirappia, on hyvin todennäköistä että valmistuksessa on mukana myös geneettisesti muunneltuja raaka-aineita, jotka eivät tee kehollesi mitään hyvää. Näiden lisäksi natriumglutamaattia ja muita keinotekoisia makuaineita on hyvä välttää mahdollisimman pitkälle.

Glukoosi-fruktoosisiirappi eli maissisiirappi on hermomyrkky ja todella epäterveellinen versio sokerista. Ketsupin teossa käytetty suola on todennäköisimmin pöytäsuolaa, joka kuivattaa kehoa ja vähentää mineraaleja. Pöytäsuolan sijaan puhdistamaton harmaa merisuola on paras vaihtoehto, sillä siinä on tallella elintärkeitä mineraaleja.

Raaka-aineiden valinnassa kannattaa suosia luomua mahdollisuuden mukaan. Yleensäkin raaka-aineita valitessa kannattaa suosia aina sille hetkelle parhaita mahdollisia aineksia ja tiukallakaan budjetilla ei kuitenkaan tarvitse tyytyä kaupan valmisversioon.

Tässä vinkki omatekoiseen ketsuppiin, josta tiedät varmasti mitä se sisältää ja voit itse säädellä raaka-aineita mielesi mukaan.

–  1 tlk (400ml) luomu tomaattipyree

– 4-8 rkl omenaviinietikkaa (osan voi korvata myös vedellä)

–   ½ tl puhdistamatonta merisuolaa

–  ½ tl kuivattua oreganoa

–  ½ tl kuminaa

–  ⅛ tl pippuria

– 1 tl sinappijauhetta

Valmistusohje on niinkin yksinkertainen kuin: yhdistä kaikki ainekset kulhossa ja sekoita hyvin. Omatekoinen ketsuppi säilyy jääkaapissa hyvin useamman päivän.

Lähde: earthweareone.com

Katso myös: Yhden raaka-aineen pizzapohja – ei hiilareita!

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: