Näin valmistat herkullisen rasvakahvin!

kesä 15, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto, Reseptit miehille, Reseptit naisille | 0 Kommenttia

Rasvakahvi tai Bulletproof-kahvi ovat termejä, jotka ovat pyörineet monen huulilla viime aikoina. Vaikka monelle rasvan lisääminen aamukahviin on vierasta ja ennenkuulumatonta, ilmiö ei ole vastikään keksitty. Tämä tapa juontaa juurensa eri vuoristokansojen perinteeseen lisätä voita kuumien juomien joukkoon (esim. Tiibetissä syntynyt ’bo cha’ – teen joukkoon sekoitetaan jakin voita). Viime vuosikymmenenen aikana sosiaalisessa mediassa ajatusta ovat popularisoineet mm. Robb Wolf ja myöhemmin Dave Asprey, jonka brändäämä termi ”bulletproof-kahvi” pohjimmiltaan on.

Yksinkertaisuudessaan juoma valmistetaan näin: lisää kuumaan juomaan (kahvi/tee) laadukkaita rasvoja (voi, ghee, kookosöljy, MCT-öljy, kaakaovoi) ja sekoita juoma tasaiseksi blenderissä tai tai maidonvaahdottimella. Tästä peruskaavasta löytyy lukuisia eri sovelluksia ja eri painopisteillä kulkevia reseptejä. Muutaman viimeisen vuoden aikana Suomessa aiheen tiimoilla korostuneet raaka-aineet pyörivät pääasiassa laadukkaan kahvin, MCT-öljyn, kylmäpuristetun kookosöljyn sekä ”grass-fed” (ruohoruokitun eläimen) voin ja gheen ympärillä.

Mikä pointti on siis lisätä kahviin rasvaa? Kahvin joukkoon lisätty rasva lisää merkittävästi sen energiapitoisuutta ja toisaalta hidastaa esimerkiksi kahvin kofeiinin imeytymistä. Moni aloittaakin päivänsä rasvakahvilla ja kokee sen pitävän näläntunnetta mukavasti loitolla sekä tarjoavan tasaista energiaa useamman tunnin ajaksi.

Resepti:Rasvakahvi

 

– 2 dl laadukasta kahvia (esim. CocoVi Pakurikahvi)

– 1 rkl suolatonta luomuvoita tai gheetä 

– 1 rkl MCT-öljyä (tai kylmäpuristettua kookosöljyä)

Sekoita ainekset keskenään blenderillä tai maidonvaahdottimella.

Vinkkejä

 

Käytä laadukasta kahvia. Jos mahdollista, osta kahvi kokonaisina papuina (mahdollisimman tuoreena) ja jauha ne itse. Suosi pienpaahtimoita, joita alkaa löytyä mukavasti kaikista isommista kaupungeista – yleisesti laadukasta kahvia taas löytyy kaikista isommista marketeista. CocoVi Pakurikahvi sisältää luomulaatuista arabica-lajikkeen kahvia, joka on paahdettu käsityönä tamperelaisen pienpaahtimon toimesta. Pakuri sisältää korkean määrän alkaalisia antioksidantteina toimivia fenolisia yhdisteitä sekä alkaalisia mineraaleja, jotka neutraloivat kahvin happamoittavaa vaikutusta tehden juomasta vatsaystävällisemmän ja tasapainoisemman kokonaisuuden.

Käytä kahvin keittämiseen puhdasta vettä ja sinulle sopivaa keitintä. Huuhtele suodatinpussi ennen käyttöä (muuten uutat suodatinpussin valkaisuaineita turhaan kahvisi joukkoon). Uuta kahvi oikeassa lämpötilassa. Monet halvemmat kahvinkeittimet on säädetty huonosti ja liian kuuma vesi tekee kahvista yliuuttunutta, jopa palaneen makuista. Liian alhainen veden lämpötila ei puolestaan irrota kahvista kaikkia sen aromeja.

Sekoita kahvi ja öljyt sekaisin nopeasti blenderillä. Tyypillisin virhe rasvakahvia valmistettaessa on lurauttaa öljy kahvikuppiin lopuksi ja ihmetellä makua. Pelkkä lusikalla sekoittaminen ei tee valitettavasti koostumuksesta tasaista (öljy ei liukene juurikaan veteen). Pintaa syvemmällä tarkasteltuna todettakoon, että blendattuna rasvat muodostavat myös ns. misellejä, mikä parantaa niiden imeytymistä. Myös tämä ominaisuus jää käytännössä uupumaan, jos juoma sekoitetaan lusikalla.

Ideoita

 

  • Kokeile kahvin keittämiseen AeroPress-laitetta
  • Lisää halutessasi joukkoon 1 rkl laadukasta kaakaojauhetta
  • Käytä kahvin keittämiseen pelkän veden sijasta pakuriteetä
  • Lisää joukkoon ripaus laadukasta vanilja-jauhetta
  • Suosi tummapaahtoista kahvia (vähemmän hapanta), jos kärsit vatsavaivoista, mutta valitset silti juoda kahvia
  • Lisää halutessasi joukkoon 1 tl maca-jauhetta

 

(Artikkeli toteutettu yhteistyössä CocoVin kanssa)

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: