Miten eroon makeanhimosta?

elo 26, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Oletko koukussa sokeriin? Mitä enemmän syöt sokeria, sitä enemmän sitä tekee mieli, jolloin kierre jatkuu. Usein makean syöminen on opittu tapa – elokuviin ostetaan herkkuja tai kun tapahtuu jotain tavallisesta arjesta poikkeavaa (oli se sitten hyvää tai huonoa), lohduttaudutaan makealla. Kuulostaako tutulta?

Makeanhimo voi johtua myös joidenkin ravintoaineiden puutteesta, kuten kylläisyyttä aiheuttavan proteiinin tai vitamiinien puutteesta. Syö siis monipuolista ravintoa 5-6 kertaa päivässä. Älä venytä ateriavälejä liian pitkiksi, äläkä mene kauppaan nälkäisenä. Voit sortua huonoihin valintoihin. Syö jokaisella aterialla proteiinia, hyvänlaatuista rasvaa sekä hyviä hiilihydraatteja. Kun syöt säännöllisin väliajoin, verensokeri ei heilahtele etkä tule syöneeksi ylimääräisiä herkkuja. Pidä mukanasi terveellisiä välipaloja, kuten rahkaa, pähkinöitä ja hedelmiä.

Aina kun mielesi tekee makeaa, juo vettä tai tee 15 minuutin ajan jotain muuta. Makeannälkä yleensä häviää tässä ajassa ja unohdat himon. Harrasta liikuntaa – liikunnan jälkeen ei tee mieli syödä makeaa ja pilata hyvää treeniä, vaan liikunta vähentää makeanhimoa.

Vaihda makeat herkut hedelmiin, kasviksiin ja pähkinöihin. Hedelmät sisältävät kuituja ja maistuvat makealta, mikä on loistava korvike turhaa sokeria sisältäville herkuille. Pähkinät ovat oiva valinta leffaevääksi, voit napostella niitä samalla tavalla kuin irtokarkkeja. Dippaa porkkanaa sipsien sijasta. Saat porkkanoista huomattavasti enemmän c-vitamiinia kuin rasvaisista sipseistä.

Älä osta kotiin herkkuja ”pahan päivän varalle”. Tulet syöneeksi terveellisesti, kun jääkaapista löytyy vain terveellisiä ja monipuolisia ruoka-aineita. Älä kiellä itseltäsi kuitenkaan kaikkea. Pieni pala makeaa ei ole pahaksi, kunhan muistat hillityn määrän. Jos kiellät jokaisen herkkupalan, voit repsahtaa jossain vaiheessa ja syödä makeaa mahan täydeltä.

On selvää, että makeanhimosta irti pääseminen vaatii itsekuria. Jo viikon tauon jälkeen huomaat kuitenkin kuinka mielesi ei tee enää mieli makeaa ja haluat syödä terveellisesti. Hyvä olo tuntuu ja näkyy. Makeanhimosta eroon pääseminen tuottaa sinulle energisempää oloa ja kevyempää painolastia.

Lue myös: Vinkit kevyempään jouluun 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: