Mikä on FODMAP-ruokavalio?

helmi 25, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

FODMAP-ruokavaliota käytetään monien suolistosairauksien hoidossa. FODMAP-hiilihydraatit (Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols) ovat epätäydellisesti imeytyviä hiilihydraatteja. Ne ovat lyhytkestoisia hiilihydraatteja, sokereita ja sokerialkoholeja, jotka fermentoituvat eli aloittavat käymisreaktion paksusuolessa. Ne imeytyvät heikosti ohutsuolesta, jolloin ne aiheuttavat ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsiville turvotusta, ilmavaivoja ja kipua. Näitä hiilihydraatteja ovat fruktoosi eli hedelmäsokeri, laktoosi eli maitosokeri, xylitoli, sorbitoli ja muut sokerialkoholit sekä fruktaani, galaktaani ja raffinoosi.

FODMAP-hiilihydraatit voivat aiheuttaa tuskallisia kiputiloja ja turvotusta henkilöille, joilla on ärtyneen suolen oireyhtymä, joka on ns. toiminnallinen suolistovaiva. Jos kärsit vaivasta tai hiilihydraatit turvottavat, voi apu löytyä FODMAP-ruokavaliosta.

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

FODMAP-hiilihydraatteja on hyvin monissa kasvikunnan tuotteissa eikä niiden täydellinen välttäminen ole mahdollista eikä edes tarpeellista. Niiden vähentäminen ruokavaliossa kuitenkin lievittää useimpien ärtyvästä suolesta kärsivän oireita.

 

Jos haluat kokeilla FODMAP-ruokavaliota vältä seuraavia raaka-aineita:

 

  • omena, päärynä, kirsikka, aprikoosi, luumu, viinirypäle, vesimeloni (sis. fruktoosia)
  • kuivatut hedelmät, erityisesti rusina, joka sisältää fruktoosia
  • punajuuri, maa-artisokka, kaalit, sipuli (sis. inuliinia ja fruktaania)
  • sienet
  • pavut, linssit, herneet, maapähkinät, cashew-pähkinät (sis. galaktaania)
  • tavalliset maitotuotteet (aiheuttaa ongelmia laktoosi-intolerantikolle)
  • vehnä, ohra ja ruis ja niistä valmistetut tuotteet
  • pastillit ja purukumit
  • hunaja
  • useat terveysjogurtit ja -juomat

Suosi näitä raaka-aineita:

 

  • marjoja
  • kypsiä sitrushedelmiä, banaaneja, kiiwejä, melonia (ei vesimelonia)
  • vihanneksia, kuten kurkkua, tomaattia, salaattia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, paprikaa, maissia, perunaa, kypsennettyä porkkanaa. Yleensä kypsennys parantaa sietokykyä.
  • kauraa, riisiä ja muita gluteenittomia viljoja ja niistä valmistettuja tuotteita
  • pähkinöitä (ei maa- tai cashewpähkinät), myös siemenet sopivat yleensä
  • laktoosittomia maitotaloustuotteita
  • kypsennettyjä juustoja

FODMAP-hiilihydraatteja on melko runsaasti myös vehnästä, rukiista ja ohrasta valmistetuissa viljatuotteissa, kuten leivissä, hiutaleissa, muroissa, puuroissa, leivonnaisissa. Ruokavalio kannattaa aina varmistaa ravitsemusterapeutin tai lääkärin kanssa, jotta se on varmasti turvallinen.

Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle – kokeilemalla löytyy siis itselle sopiva ruokavalio.

– Petra

Lue myös: Paleoruokavalio – paluu ihmisen juurille? 

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: