Mitä on clean eating?

elo 16, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Clean eatingillä tarkoitetaan puhtaasti syömistä. Ruokavaliosta jätetään pois muun muassa prosessoitu ruoka, nopeat hiilarit ja huonot rasvat. Sen sijaan syödään tuoreita, puhtaita ja mahdollisimman käsittelemättömiä ruokia. Clean eating ei oikeastaan ole dieetti, vaan pikemminkin elämäntapa. Syömällä puhtaasti pidät huolta terveydestäsi nyt ja satsaat myös tulevaisuuteen. Toisaalta syömistä ei kannata tehdä liian vaikeaksi ja ahdistua ruuan epäterveellisyydestä. Suomessa ruoka on yleisesti ottaen puhdasta ja terveellistä. Haitallisuus liittyy lähinnä koviin rasvoihin, valkoiseen sokeriin ja jauhoihin, suolan liikasaantiin ja prosessoituihin elintarvikkeisiin. Myös herkuttelu silloin tällöin kuuluu normaaliin ruokavalioon. Kun ruokavalio on pääpiirteissään kunnossa, voi toisinaan hyvillä mielin nauttia myös niistä ”kielletyistä” ruuista (kts. cheat meal).

Miten?

 

Syö 5-6 ateriaa päivässä, eli aamiainen, lounas ja päivällinen sekä tarvittava määrä välipaloja. Näin pidät verensokerisi tasaisena ja olosi pirteänä. Myös aineenvaihdunta pysyy vauhdikkaana, kun syöt pieniä aterioita useasti.

Lisää aiheesta: Välipalat – tärkeä osa hyvinvointia 

Eliminoi ruokavaliostasi valkoiset jauhot, raffinoitu sokeri ja muut nopeat hiilarit, prosessoidut ruuat ja niin kutsutut kovat rasvat. Eikä tämä nyt tarkoita sitä, että ruokavaliosta tulee tylsää, vaan mieti vaihtoehtoja! Voisiko vehnäjauhojen sijaan mustikkapiirakan leipoa mantelijauhosta, valkoisen riisin korvata tummalla, puhdistetun sokerin hunajalla? Jos syöt punaista lihaa, voisitko ostaa sen luomuna lähitilalta? Entä vapaana kasvatettua kanaa ja villikalaa? Tarkkaile myös suolan saantiasi. Pelkästään jättämällä valmisruoat, vähennät suolansaantiasi huimasti. Opettele myös maustamaan ruokasi yrteillä ja mausteilla suolan sijaan.

Vähemmän on enemmän eli jätä kaupan hyllylle ne tuotteet, joiden ravintosisältö näyttää pitävän sisällään kilometrin pituisen listan ainesosia. Joidenkin einesten tuoteseloste näyttää pikemminkin kemian tehtävältä kuin ruoan sisällöltä, joten ole tarkkana. Älä syö ainesosia, joita et tunnista!

Lisää kauppalistaasi tuoreita kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä hyviä proteiinin lähteitä, kokojyväviljoja ja hyviä rasvoja. Proteiini pitää olon kylläisenä, kokojyväviljasta ja muista kasvikunnan tuotteista saat terveellistä kuitua. Hyviä rasvoja löytyy öljyjen lisäksi esimerkiksi avokadosta ja pähkinöistä.

Juo paljon vettä. Muutama litra päivässä on hyvä tavoite, ja kuumalla ilmalla tietysti vieläkin enemmän. Ja juomisesta puheen ollen – jätä alkoholi ainoastaan juhlapäiviin (flavonoidirikas lasillinen punaviiniä silloin tällöin sallitaan).

DIY eli do it yourself (tee se itse). Jätä valmispastakastike kaupan hyllylle ja valmista se itse tuoreista tomaateista. Energiapatukat ja myslisekoitukset on helppo tehdä itse – tällöin myös tiedät mitä ne oikeasti sisältää! Kaurapuuron keittäminen ei oikeasti vie paljon enempää aikaa pussipuuroon verrattuna. Vaatii ainoastaan pikkasen enemmän vaivannäköä! Myös tuorepuurot tuovat mukavaa vaihtelua.

Keskity ruokailuun sen sijaan, että hotkisit ateriasi. Jos mahdollista, istu pöydän ääreen, syö rauhallisesti, pureskele hyvin ja nauti ruokahetkestä. Älä lue lehteä tai räplää kännykkää samalla, vaan keskity syömiseen. Avain terveelliseen syömiseen on syödyn ruuan tiedostaminen (mitä, kuinka paljon, jäikö nälkä, olenko jo kylläinen jne).

Miksi?

 

Tarjoamalla kropallesi parasta mahdollista polttoainetta, saat irti myös parhaat hyödyt. Kun et kuormita kehoasi turhilla lisäaineilla tai ravintoaineköyhällä ”mätöllä”, voit luonnollisestikin paremmin, ja kehosi voi käyttää ravinnon hyödyksi optimaalisesti sen sijaan, että joutuisi suoriutumaan lisäainekuormista.

Puhtaasti syömällä voi myös muutama liikakilo karista, kun jätät epämääräiset kaloripommit syömättä. Nesteetkin lähtevät turvottamasta kroppaa ja mahdollisesti jumittavaksi laantunut aineenvaihdunta hyrähtää vauhtiin.

Jättämällä verensokeriin nopeasti vaikuttavat ruuat, tukkeuteneen olon aiheuttavat prosessoidut sapuskat ja muut epäterveellisyydet pois ruokavaliostasi huomaat pian, kuinka puhdas, ravintoainerikas ruoka vaikuttaa yleiseen hyvinvointiisi. Nuutunut ja väsynyt olo vaihtuu pirteään ja energiseen mieleen!

Löydä tasapaino. Puhdistamalla ruokavaliotasi huomaat, millainen ravinto sinulle sopii parhaiten. Toiselle epämiellyttävää oloa ja vatsavaivoja tuottavat ruuat sopivat jollekin toiselle erinomaisesti. Kuulostele, millainen ravinto juuri sinun kehollesi sopii parhaiten. Moni meistä kärsii epämääräisistä ja varsin epämiellyttävistä vatsavaivoista. Turvottelua ja tukalaa oloa voivat aiheuttaa monet ruoka-aineet. Puhdistamalla ja yksinkertaistamalla ruokavaliotasi voit löytää syyn vatsavaivoillesi ja muokata sitten ruokavaliotasi paremmin juuri sinulle sopivaksi.

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: