Mistä turvotus johtuu ja miten siitä pääsee eroon?

marras 21, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Housut kiristävät, kengät puristavat, olo on epämukava ja tukala. Turvotus on inhottava ja vieläpä varsin tavallinen kiusa. Turvotus syntyy, kun solujen välitilaan kerääntyy nestettä. Turvotuksen taustalla voi olla monia syitä. Jalkojen turvotuksen taustalla voi olla esimerkiksi synnynnäinen laskimoläppäheikkous jalkojen laskimoissa, tai munuaisten tai sydämen vajaatoiminta. Useimmiten turvotus on kuitenkin omista elintavoista johtuvaa, joten siitä on mahdollista päästä eroon. Nestekertymistä eroon pääseminen ei tarkoita elmukelmuun kääriytyneenä saunomista, vaan kyse on arkisista valinnoista. Lue Tikiksen vinkit, ja pian sujahtavat treenivaatteet (tai pikkujoulumekko) helpommin päälle, tukala olo ei vaivaa, eivätkä kasvot muistuta jouluomenaa.

Ruokavalio kuntoon

 

Syy turvotukselle löytyy usein lautaselta, joten jos kärsit turvotuksesta tiuhaan tarkista ensin ruokailutottumuksesi. Annoskoko kannattaa pitää maltillisena, sillä suuri määrä ruokaa kerralla vaikeuttaa ruuansulatusta ja aiheuttaa ainakin vatsan turvottelua. Toiseksi, ruuan suuri suolapitoisuus kerää nestettä kehoon, sillä suolan natrium sitoo vettä. Kiinnitä huomiota myös ruuan laatuun. Ravinnerikas, puhdas ja kuitupitoinen ruoka estää parhaiten turvotusta, joten valitse lautasellesi laadukasta ruokaa. Ravinnon kuidut edistävät ruuansulatusta ja vatsan normaalia toimintaa. Kiinnitä huomiota myös hiilareihin, sillä nekin sitovat nestettä kehoon.

Syö siis pieniä annoksia ja pureskele ruokasi huolella, jolloin ruuansulatus toimii paremmin. Vältä suolaisia ruokia, ja opettele korvaamaan ruuanlaitossa suola muilla mausteilla. Mineraalisuolassa natriumia on normaalia ruokasuolaa vähemmän, joten kannattaa harkita myös suolan laadun vaihtamista. Tulisilla mausteilla voit muuten jopa aavistuksen boostata aineenvaihduntaasi. Vältä valkoisia jauhoja, leipää ja pastaa, ja korvaa ne kuitupitoisilla ja ravinteikkaammilla viljoilla. Älä vedä hiilariövereitä, vaan suosi laadukkaita hiilihydraatin lähteitä ja nauti hiilareita kohtuudella. Valitse lautasellesi kasvispitoista ja helposti sulavaa ruokaa, ja suosi kaliumpitoisia ruoka-aineita. Kalium auttaa poistamaan kehoon kerääntynyttä nestettä. Esimerkiksi banaani ja peruna sisältävät reilusti kaliumia. Yksittäisistä ruoka-aineita myös ananas toimii tehokkaasti turvotuksen ehkäisyssä. Diureettinen vaikutuksen lisäksi se sisältää bromelaiini-nimistä ruuansulatusentsyymiä, joka pilkkoo ravinnon proteiineja ja auttaa näin ehkäisemään vatsan turpoamista.

Entä juomapuoli?

 

Turvotuksen vähentämisessä ja estämisessä kannattaa taas muistaa se vesi. Vettä on syytä juoda reilusti, 2-3 litraa päivässä, jotta saat kehon nestekierron vauhtiin. Myös erityisesti vihreää teetä kannattaa litkiä, sillä se on tehokas diureetti, ja lisäksi se tutkitusti tehostaa aineenvaihduntaa ja edistää rasvan palamista. Juomisista on syytä jättää pois alkoholipitoiset juomat, sekä juomat, jotka sisältävät hiilihappoja. Hiilihapot aiheuttavat erityisesti vatsan turvotusta. Reippaammalla kädellä nautittu alkoholi näkyy erityisesti kasvojen turvotuksena.

Hyräytä siis kropan nestekierto käyntiin juomalla reilusti vettä. Aloita heti aamusta starttaamalla päiväsi juomalla pari isoa lasillista raikasta vettä. Pidä juomapullo mukana matkassa, jolloin vettä tulee juotua myös päivän aikana. Pidä teehetkiä virheän teen parissa tai käytä virheäteeuutekapseleita (pieni varoituksen sananen: vessassa saa rampata tiuhaan vihreän teen juomisen jälkeen!). Jätä hiilihappopitoiset juomat kokonaan pois ruokavaliostasi ja muista kohtuus alkoholin käytössä turvotuksen välttämiseksi.

Liikunta

 

Liikkumattomuus aiheuttaa nesteen kertymistä erityisesti jalkoihin, sillä laskimopaluu heikentyy, kun lihaspumppu ei auta nestettä liikkumaan. Liikunta on varsin tehokas keino turvotuksen poistamiseksi ja ehkäisyksi. Liikunta saa verenkiertoon ja nestekiertoon vauhtia, jolloin ylimääräiset nestekertymät saavat kyytiä.  Liikkuminen myös ehkäisee tehokkaasti esimerkiksi ummetusta, joka aiheuttaa vatsan pömpötystä. Huomio: treenaaminen voi toimia myös päinvastoin, sillä esimerkiksi rankka lihaskuntotreeni aiheuttaa mikrovaurioita eli rikkoo hieman lihaksen rakenteita, joka voi aiheuttaa lihaksen turpoamista.

Liiku siis ahkerasti äläkä pelkää hikiliikuntaa. Myös rauhallinen liikunta tai vaikkapa venyttely ovat hyviä keinoja saada nesteet liikkeelle. Vältä pitkään istumista, ja nouse välillä ylös tai ainakin pyörittele ja ojentele säännöllisesti nilkkojasi, mikäli et saa pyllyäsi ylös penkistä. Näin vältät pölkkyämäisiksi turpoavat nilkat. Jos tarkoituksenasi on vähentää turvotusta jotakin tiettyä hetkeä varten, kannattaa skipata maksimaalinen salitreeni muutaman päivän ajaksi ja korvata se vaikkapa juoksulla tai kävelyllä.

Lue myös: Mitä on clean eating ja Mitkä tuotteet kannattaa jättää kaupan hyllylle?

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: