Mindful Eating – löydä ruokailun nautinto

loka 3, 2016 | Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Tuntuuko joskus siltä, että aloitat ruokailun ja yks kaks ruoka onkin jo poissa. Et muista miltä vaivalla pyöritellyt lihapullat maistuivat, miten äidin kasvimaan porkkana rouskui suussa tai miten nautinnollinen oli jälkiruoaksi säästetty suklaakonvehti kahvin kera. Mieli tuntuu jopa hieman apealta. Tässäkö tämä ateria nyt oli?

Huomaa ongelmakohdat

 

Kiireellinen elämäntyyli, pikaruokakulttuuri ja stressi ovat muuttaneet ruokailutottumuksiamme. Ruoka syödään usein ajattelemattomasti selaillen samalla kännykkää tai sanomalehteä, istuen auton ratissa tai toimistossa kaverin kanssa samalla juoruillen. Joskus saatetaan jopa syödä vain syömisen ilosta tai pahimmassa tapauksessa ahmia suuret määrät epäterveellistä ruokaa, kun nälkä on yltynyt valtavaksi.

Mitä on Mindful Eating?

 

Mindful Eating eli suomeksi tiedostava syöminen on vaihtoehto nykypäivän menoon kyllästyneelle ruokailijalle. Se on ruokailuun liittyvä asenne ja elämäntapa, jossa ruoasta pyritään saamaan kokonaisvaltainen nautinto niin mielelle kuin keholle.

Mindful Eating pähkinänkuoressa

  • Ymmärrä miksi syöt.
  • Pyri syömään kehon tarpeita kuunnellen.
  • Tunnista nälkä ja kylläisyys.
  • Keskity ruokailuhetkeen. Koe ruoan maku kaikilla aisteilla. Tunne maut, tuoksut sekä nauti ruoasta myös visuaalisesti.
  • Syö laadukasta ruokaa, ja tunne sen hyvät energisoivat vaikutukset kehossa.
  • Tiedosta vaikuttaako syömiseen tietty tunnetila, ympäristö tai fyysinen kokemus.
  • Luo ruokaan entistä terveellisempi ja nautinnollisempi suhde.
  • Rauhoita ruokailuhetki ja irtaudu sen ajaksi arjen pyörityksestä.

Harjoittele tiedostavaksi ruokailijaksi

 

Tiedostavaksi ruokailijaksi voi harjoitella. Ensimmäinen askel kannattaa ottaa rauhoittumalla ruokailutilanteeseen. Kännykät ja muu elektroniikka kannattaa jättää toiseen huoneeseen lataukseen. Myös muut virikkeet kuten lehdet, ja silmiin pistävät mainoslehtiset kannattaa siirtää sivuun. Ruokailu alkaa kauniiden astioiden valinnasta ja ruoan esille asettelusta. Silmillä syöminen on osa nautintoa. Ennen syömistä ruokaa kannattaa haistella, ja herkistää näin myös makuaisteja.

Syödessä huomio kiinnitetään kaikkiin ruoan ominaisuuksiin. Tavoitteena on tunnistaa monia eri makuja, ja tunnustella suussa ruoan sisältämiä erilaisia koostumuksia. Ajatusleikkinä voi kokeilla istuvansa viiden tähden ravintolassa, vaikka todellisuudessa ruoka olisikin hyvin arkista.

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: