Miksi välillä tekee mieli roskaruokaa ja miten siitä pääsee eroon?

kesä 29, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Hamppariateria, suklaata, täytekeksejä… Jokainen meistä on varmasti joutunut tilanteeseen, jossa tekee aivan suunnattomasti mieli syödä jotain kaloripitoista, rasvaista, herkullista – ja epäterveellistä. Kyse ei ole siitä, ettemmekö tietäisi, että tekemämme valinta ahtaa masu täyteen roskaruokaa on kehno, ja terveellisempi vaihtoehto olisi kaikin tavoin meille edullisempi päätös. Silti tartumme ranskiksiin tai täytekekseihin. Oletko miettinyt mistä tämä johtuu, ja kuinka näistä mieliteoista on mahdollista päästä eroon?

Ihminen on monimutkainen kokonaisuus, ja valintoihimme vaikuttavat äärettömän monet tekijät. Syöminen on luonnollisesti elinehto jokaisen meidän olemassaololle ja osaa ruokavalinnoistamme ohjaavat puhtaasti evoluutioon ja lajin selvitymiseen liittyvät faktorit. Jotkin tutkijat väläyttelevät esimerkiksi ylipainon taustalla olevan biologisen tarpeen säilyä hengissä. Ihminen ei siis olisi sopeutunut evoluution tasolla nykymaailman yltäkylläisyyteen, vaan toimisi edelleen ikään kuin vaiston varaisesti. Myös psykologiset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat ruokailutapoihimme. Pelkkä vatsassa tuntuva nälkä ei ohjaa ihmistä syömään, vaan aivot näyttelevät tässä pääroolia. Näin olosuhteet ja ympäristö vaikuttavat:

Kaiken takana on ruokateollisuus

Ruokateollisuus kehittää tuotteita, jotka tietystikin saavat kuluttajat ostamaan niitä. Tuotteista tehdään sellaisia, että ne paitsi maistuvat hyvältä, myös tuottavat aivoissa mielihyvän tuntemuksia. Suolan, hiilareiden ja rasvan pitoisuudet mietitään tarkasti. Rakenteen on oltava sellainen, että aivot pitävät siitä, jopa syljeneritykseen pyritään vaikuttamaan luomalla tietyntyyppisia ruokia.  Ruokateollisuus myös hyödyntää ihmiselle ominaista ruokaspesifistä kylläisyyttä tekemällä ruokia, jotka eivät ehdi aiheuttaa kyllästymistä ja kylläisyyden tunnetta.

Psykologinen riippuvuus ja tavat

Kun olet syönyt herkullisia täytekekeksejä (huomioi rakenne, joka saa aivot pitämään tästä, eli puraisu johtaa pehmeän sisuksen löytämiseen), aivot rekisteröivät mielihyvän tuntemuksia. Tämä johtaa siihen, että kun seuraavaksi näet täytekeksejä, aivot muistavat näiden aiheuttaneen mukavia makuelämyksiä ja alat himoitsemaan kyseisiä herkkuja. Myös ruokailutottumukset vaikuttavat – mitä useammin syöt roskaruokaa ja herkkuja, sitä enemmän niitä himoitset.

Väsymys

Väsyneet aivot himoitsevat roskaruokaa, sillä ne haluavat paikata energiantarvetta nopeasti. Samoin univaje aktivoi aivoissa mielihyvää hakevia aivoalueita. Erään amerikkalaistutkimuksen mukaan roskaruuan ja herkkujen himoitsemista lisäsi jo yksi kuuden tunnin tai sitä lyhyempi unimäärä. Myös esimerkiksi humalassa ja krapulassa mättöhimo yltyy.

Ratkaisu

No niin, nyt kun on raotettu hieman roskaruoan himoitsemisen taustoja, päästään siihen, miten armottamasta halusta ahmia hamppariateria tai pizza pääsee eroon. Ensimmäinen neuvo: älä venytä ateriavälejä liian pitkiksi. Helpoin tapa välttyä syömästä roskaruokaa on pitää verensokeri tasaisena. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että syödään pieniä aterioita monta kertaa päivässä. Näin verensokeri ei pääse humpsahtamaan liian matalaksi, eivätkä sipsi- ja karkkivuoret ala houkuttaa.

Toinen neuvo: nuku riittävästi ja vältä villejä alkoholinhuuruisia juhlia. Levänneenä jaksat panostaa terveelliseen ruokaan ja pystyt paremmin välttämään epäterveellisiä houkutuksia. Kolmas neuvo: ymmärrä ruokateollisuutta. Kun tiedostat, että markkinointi ja raha valitettavan usein menevät terveellisyyden edelle ruokateollisuudessa, voit järkeillä parempia ruokavaihtoehtoja koukuttaviksi kehittellyiden mättösapuskojen tilalle. Opi myös lisää tiettyjen ruoka-aineiden haitoista ja korvaajista.

Muista, että mitä harvemmin syöt roskaruokaa, sitä vähemmän sitä myös himoitset. Oikeasti! Kokeile vaikkapa kuukauden mittaista herkkulakkoa ja huomaat itsekin.

Lähde: Lifehacker 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: