MCT-öljy on monikäyttöinen ja nopea energianlähde

syys 28, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

MCT-öljy on ollut monen terveellisestä ruokavaliosta kiinnostuneen huulilla jo jonkun aikaa. Olet kenties saattanut törmätä kyseiseen öljyyn jonkun tekstin yhteydessä, tai ihan konkreettisesti kaupan luontaistuotehyllyllä. Mikä tämä hittituote oikein on ja mistä se valmistetaan?

MCT-öljy valmistetaan tavallisesti kookoksesta sekä öljypalmun ydinöljystä. CocoVin MCT-öljy valmistetaan sataprosenttisesti kookoksesta ja näin ollen sisältää vain keskipitkäketjuisia rasvahappoja sekä kapryylihappoa ja kapriinihappoa. Toisin kuin kookosöljyssä, jossa näitä kyseisiä rasvahappoja on vain noin 15 %.

Keskipitkät rasvahapot – mitä ne ovat?

 

Keskipitkät ravintorasvat voivat imeytyä suoraan mahalaukusta maksaan, jossa ne käytetään samantien energiaksi. Tämän vuoksi MCT- öljy on niin sanotusti nopea energianlähde. Koska useimmat ravintorasvat ovat pitkäketjuisia, keskipitkistä rasvahapoista koostuva MCT-öljy on pitkäketjuisia rasvahappoja sisältäviin ”normirasvoihin” verrattuna paljon nopeammin imeytyvä energianlähde.

Tämän lisäksi keskipitkäketjuiset triglyseridit eivät varastoidu niin herkästi kehon rasvakudokseen kuin pitkäketjuiset triglyseridit. Tämän ja öljyn aineenvaihduntaa nopeuttavien ominaisuuksien takia painonpudottajat sekä urheilijat ovat suosineet MCT-öljyä.

mct-oljy-cocovi

Miten MCT-öljyä käytetään?

 

MCT-öljy on mautonta sekä hajutonta. Näiden ominaisuuksien ansiosta öljyä voikin käyttää täysin oman makunsa mukaan missä tahansa ruoassa tai juomassa, esimerkiksi lisätä aamupuuroon, smoothieen tai lämpimiin juomiin. Korkeissa lämpötiloissa öljyä ei kuitenkaan suositella käytettävän, sillä sen kemiallinen rakenne hajoaa ja maku muuttuu kitkeräksi.

Bulletproof valmis

Moni tykkää lorauttaa MCT-öljyä kahvin joukkoon, sillä se lisää merkittävästi kahvin energiapitoisuutta ja hidastaa myös esimerkiksi kahvin kofeiinin imeytymistä. Moni aloittaakin päivänsä ”rasvakahvilla” ja kokee sen pitävän näläntunnetta mukavasti loitolla sekä tarjoavan tasaista energiaa useamman tunnin ajaksi. Tsekkaa resepti tähän ”Bulletproof”-nimelläkin tunnettuun rasvakahviin tästä: Näin valmistat herkullisen rasvakahvin

(Artikkeli toteutettu yhteistyössä CocoVin kanssa.)

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: