Helpot ja maukkaat sitruunamarinoidut linssit

marras 5, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto, Reseptit miehille, Reseptit naisille | 0 Kommenttia

”Jee, linssejä! Saanko ottaa lisää?”. Said no one ever (paitsi tämän artikkelin jälkeen)!

Tämä resepti on syntynyt lapsena oppimani perunasalaatin innostamana. Isäni opetti miten kylmistä keitetyistä perunoista saa herkkuruokaa marinoimalla ne sitruunalla, valkosipulilla, oliiviöljyllä sekä muutamalla mausteella. Olin melko pieni silloin, mutta muistan aterian sekä reseptin todella elävästi. Maustetut perunat hävisivät pieneltä lautaselta aivan liian nopeasti.

Näin teet linsseistäkin herkullisia!

 

Linssit tahtovat maistua yksinään hieman tylsän hernemäisiltä, mutta sitruuna leikkaa maun todella hyvin. Valkosipuli, öljy sekä muut mausteet täydentävät kokonaisuutta ja vaatimattomasta linssistä tulee addiktoivan hyvää. Resepti sopii myös pavuille, mutta koska ne ovat kooltaan isompia, makuja ei saa yhteen suupalaan niin hyvässä suhteessa, kuin linsseillä.

Annoksesta saa mukavasti hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, kasviproteiineja, kuituja, rautaa sekä laadukkaita rasvoja. Linssit sopii hyvin tavallisen aterian hiilihydraattien lähteeksi tai vaikkapa yksinään välipalaksi. Vegaani voi täydentää linsseillä muita kasvisperäisiä proteiinin lähteitä, saadakseen monipuolisemmin aminohappoja.

Kokeile reseptiä – sen jälkeen et katso linssejä enää samalla tavalla.

Tarvitset:

-150-200 g valmiita punaisia, vihreitä tai mustia linssejä, mieluiten kokonaisia *

-yhden valkosipulin kynnen **

-puolikkaan sitruunan

-1-2 rkl oliivi-, avokado- tai macadamianpähkinäöljyä (Extra virgin & kylmäpuristettu)

-ripaus hyvälaatuista suolaa (esim. ruususuola tai puhdistamaton merisuola)

-rouhaisu mustapippuria

-ripaus kuivattua timjamia ja oreganoa

* Kokonaisissa linsseissä on kuoret, jotka pitävät linssin keitettäessä koossa ja niissä on parempi rakenne. Kuorettomatkin linssit käyvät, mutta lopputulos ei ole yhtä hyvä.

** Valkosipuli parantaa reseptiä huomattavasti, mutta jos sinulla on tiedossa samana päivänä kuumat deitit, voit jättää ainesosan pois ja silti nauttia linsseistä kovasti.

Ohje:

  1.       Laita kuppiin valmiita kokonaisia linssejä, joista on valutettu vesi pois
  2.       Hienonna valkosipuli raastimessa tai puristimella ja lisää se linssien joukkoon
  3.       Purista kuppiin kerran reilusti sitruunamehua
  4.       Lisää öljy
  5.       Lisää mustapippuri, suola ja yrtit
  6.       Kääntele ainekset sekaisin ja maista
  7.       Korjaa makua haluamaasi suuntaan lisäämällä mausteita tai sitruunaa

 

– Stelios

 

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: