Mulperimarjat – luonnollinen ja toffeemainen välipala

huhti 27, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Mulperimarjat ovat kunnon superfoodia. Superfoodeiksi kutsutaan ruoka-aineita, joilla on poikkeuksellisen hyvät ravitsemusarvot ja ravinnetiheys. Mulperipuiden tuottamat marjat ovat todellista superruokaa, jota on käytetty perinteisesti kansanlääkkeenä esimerkiksi Kiinassa. Herkullisen tahmeat mulperimarjat sisältävät rutkasti antioksidanttisia flavoinoideja, jotka estävät solujen haitallista hapettumista. Lisäksi näissä terveysmarjoissa on runsaasti C- ja K-vitamiineja sekä muun muassa kalsiumia, rautaa, proteiinia ja kuituja.

Mulperimarjat näyttäisivät myös vaikuttavan myönteisesti veren LDL-kolesteroliin, tasapainottavan verensokeria ja hillitsevät mielialanvaihteluita. LDL-kolesteroli on niin sanottua pahaa kolesterolia, joka kerryttää verisuonten seinämiin niitä ahtauttavaa plakkia. Aramwitin ja kumppaneiden tutkimuksessa 26 korkeasta kolesterolista kärsivää potilasta lisäsivät mulpereita ruokavalioonsa, ja lopputuloksena veren kolesteroliarvot parantuivat. Mulperimarjojen verensokeria tasapainottavan vaikutuksen ansiosta verensokeripiikit eivät pääse aiheuttamaan nuutunutta oloa, vaan olo pysyy energisenä ja virtaa riittää.

kahvituorepuuro

 

CocoVin vaaleat kuivatut mulperimarjat ovat maultaan herkullisen makeita ja koostumukseltaan ihanan sitkeitä. Kourallinen mulperimarjoja vastaa noin 1-2 annosta tuoreita kasviksia tai hedelmiä, joiden päivittäinen saantisuositus on siis vähintään 500 grammaa päivässä. Mulperimarjoja voi käyttää monilla tavoin tuomaan ravinteikkuutta ja makeutta ruokiin. Kokeile sekoittaa marjoja puuroon, jogurttiin tai rahkaan, blendaa niitä smoothien sekaan! Tee oma myslisekoituksesi, johon lisäät maistuvia mulpereita, valmista ihanan terveellistä raakasuklaata mulperisattumilla höystettynä tai koristele vaikkapa leivonnaisia. Makeat mulperit maistuvat myös sellaisenaan, joten ne ovatkin mitä parasta naposteltavaa.

Kaupoista löytyy myös herkullisia SuperChoco luomu raakasuklaalla kuorrutettuja mulpereita, joita voit napostella välipalaksi, kun makeanhimo iskee!

– Riina

Näyttökuva 2016-04-27 kello 10.58.44

(Artikkeli on toteutettu yhteistyössä CocoVin kanssa.)

Lue myös:

Kookossokeri – terveellisempi vaihtoehto tavalliselle sokerille

Chia-siemenistä valmistettu mansikkahillo 

Kookosöljy – suuri helpotus treenaajan arkeen

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: