Lisäravinteet – kannattaako niitä käyttää?

syys 19, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Nykypäivän lisäravinneviidakko laittaa kokeneemmankin kuntoilijan pään pyörälle. Kannattaako lisäravinteita käyttää ja millaisia?

Lähtökohtana tärkeintä on syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Lisäravinteet ovat nimensä mukaisesti terveellisen ruokavalion lisä, kiinteää ruokaa niillä ei saa korvata. Ruokavalio ei saa perustua lisäravinteisiin, vaan niiden tulisi olla tukemassa terveellistä ruokavaliota. Kannattaa myös pitää mielessä, että lisäravinteet ovat hyvin yksilöllisiä. Ei siis voida yleistää sopiiko joku aine kaikille.

Jos haluaa tehoja harjoitteluun tai painonpudotukseen, voi harkita lisäravinteiden käyttöä. Tavalliselle kuntoilijalle lisäravinteet eivät ole välttämättömiä, mutta esimerkiksi lihasmassaa kasvattava kuntosalilla kävijä voi miettiä haluaako lisätä ruokavalion oheen esimerkiksi proteiinilisää tai massankasvattajaa. Treeni ei kyllä mene hukkaan, vaikka et joisi salilta lähtiessä palautusjuomaa!

Lisäravinteiden käyttö on yleensä siis tarkoituksenmukaista. Esimerkiksi kehonrakentajan proteiinin tarve on selvästi suurempi kuin vain vähän liikkuvilla. Tällöin voi käyttää ruokavalion tukena proteiinijauhetta (esim. HERA80). Proteiini koostuu eri aminohapoista, joilla on jokaisella oma tehtävänsä. Tehokkaat aminohappovalmisteet (esim. INTRA) on suunniteltu parantamaan muun muassa palautumista sekä lisäämään lihaskasvua. Aminohapot lisäravinteena ovat yksi tehokkaimmista tavoista lisätä lihasmassaa ja voimaa.

Massanlisääjät ovat valmiita juomasekoituksia, joihin on kerätty kaikki tarvittavat ravintoaineet yhteen pakettiin. Tuotteet sisältävät sekä lyhyitä, että pitkiä hiilihydraatteja, ja lisäksi laadukkaita proteiineja, kuten heraproteiinia. MUSCLE+ sisältää lisäksi kreatiinia, glutamiinia ja leusiinia, eli niitä ravintoaineita, joilla on tärkeä rooli lihasten kasvussa ja voiman lisääntymisessä. Nimensä mukaisesti massanlisääjät lisäävät massaa.

Tehonlisääjät (esim. SHOCK) parantavat nimensä mukaisesti myös treenitehoa ja jaksat antaa itsestäsi enemmän treenissä. Tuotteiden sisältämät ainesosat lisäävät energisyyttä, keskittymiskykyä, voimatuottoa ja suorituskykyä huomattavasti.

Tutkimukset ovat osoittaneet kreatiinin lisäävän suorituskykyä ja nopeuttavan palautumista. Nämä kaksi asiaa ovat perusedellytyksiä urheilijan kehittymiselle ja maksimaaliselle harjoittelulle. Kreatiini auttaa lisäämään voimaa ja antaa myös lisää kestävyyttä. Näin kreatiini auttaa lisäämään tehokkaasti myös lihasmassaa. Tätä valmistetta ei suositella henkilöille, joilla on munuaisongelmia.

Palautusjuoma on yksi yleisimmin käytetyistä lisäravinteista. Palautusjuomaa suositellaan otettavaksi heti treenisuorituksen jälkeen, jotta elimistö saa kuluttamansa hiilihydraatit ja proteiinit takaisin. Palautusjuoman sisältämät ravinteet käynnistävät lihasten palautumisen, kasvun ja kehittymisen välittömästi harjoittelun jälkeen, mikä on tulosten kannalta tärkeää. Palautusjuomaa suositellaan urheilijoille, jotka treenaavat useamman kerran viikossa. Tärkeää on myös syödä kunnon ateria viimeistään kahden tunnin sisällä treeneistä, jotta elimistö saa kaiken tarvitsemansa energian ja lisäksi se on tärkeää palautumisen kannalta. Heraproteiinissa on proteiinin korkein hyötyarvo ja sitä suositellaankin palautusjuomaksi.

Lisäravinteista voi olla hyötyä myös laihdutuksessa. Nämä eivät ole kuitenkaan ole ihmepillereitä, vaan paino putoaa syömällä terveellisesti sekä harrastamalla liikuntaa.

Ateriankorvikkeet ovat helppo tapa korvata osa päivän välipaloista. Aterioita ei tulisi korvata kuitenkaan kovin usein patukoilla tai ateriankorvikkeilla, sillä terveellinen, kunnollinen ateria, on ruokavalion perusta. Patukat ja ateriankorvikkeet sopivat silloin tällöin kiireen keskellä nautittaviksi, kun ei ole aikaa syödä kunnollista ateriaa.

Myös valmisjuomia on helppo ottaa mukaan evääksi, palautusjuomaksi, tankkausjuomaksi. Niin valmisjuomat kuin energiapatukatkin saattavat sisältää kuitenkin yllättävän paljon ylimääräistä sokeria ja energiaa. Tuoteselostukset kannattaa aina lukea huolella, proteiinia tulisi olla eniten, hiilihydraattia ja sokeria vähiten.

Vitamiinit ovat aineita, jotka ovat ihmiselle välttämättömiä, mutta joita emme kykene itse elimistössä valmistamaan. Hedelmiä, marjoja ja kasviksia syömällä saat parhaiten tarvittavat vitamiinit, mutta on hyvä lisätä ruokavalioon purkkivitamiineja, mikäli tunnet, ettet saa tarpeeksi vitamiineja ruoasta. Kiinnitä huomoita erityisesti D-vitamiinin sekä omega-rasvahappojen saantiin.

On hyvä muistaa, ettei yksi pilleri tee ihmeitä vaan kokonaisuus ratkaisee. Jos tunnet että saat riittävästi oikeanlaisia ravintoaineita terveellisestä ruokavaliosta, jatka samaan malliin. Lue aina huolellisesti lisäravinteiden tuoteselosteet ennen käyttöönottoa ja tutki mitä aineita ne sisältävät.

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: