Lisäaineet – kannattaako niitä varoa?

loka 5, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Lisäaineet – niitä on kaikkialla ja keskustelu niiden tarpeellisuudesta on vilkasta. Onko niistä oikeasti haittaa, kannattaako niitä välttää? Tikis otti selvää.

Lisäaineita käytetään elintarvikkeissa parantamaan niiden makua, väriä, säilyvyyttä tai rakennetta.  Lisäaine voi olla luontainen, luontaisen kaltainen tai keinotekoinen eli synteettinen. Luontainen aine saadaan luonnonmateriaalista erottamalla.  Luontaisen kaltainen aine on kemialliselta rakenteeltaan luontaista, mutta se on valmistettu kemiallisesti. Synteettistä ainetta ei esiinny luonnossa ollenkaan, vaan se on valmistettu kokonaan kemiallisin menetelmin. Juuri synteettisillä aineilla on paha maine, ja niitä kannattaakin välttää.  Lisäaineella ei saa peittää elintarvikkeessa olevaa virhettä.

Suurimpia lisäaineiden lähteitä ovat makeiset, lihajalosteet, light-juomat, kevytmargariinit sekä maustetut rahkat ja jogurtit. Löydät lisäaineluettelon elintarvikkeen etiketistä, joissa ne on merkitty E-alkuisin tunnuksin. Esimerkiksi limsojen yleisimmät lisäaineet ovat hapettumisen estoaine E300 ja makeutusaineet aspartaami E951 sekä asesulfaami K E950. Lisäksi käytetään säilöntäainetta, sakeuttamisainetta ja elintarvikeväriä.

Pelätyimmät ja samalla todella yleiset lisäaineet ovat natriumglutamaatti (E621)ja nitraatti(E250). Natriumglutamaatti on hermojen välittäjäaine aivoissa. Sitä lisätään lähes jokaiseen elintarvikkeeseen, koska se antaa makua. Liiallinen käyttö voi kuitenkin alkaa tuhota aivosoluja. Se voi myös sotkea kehon kylläisyydentunteen säätelyä. Nitraatilla taas värjätään erilaisia makkaroita ja muita lihoja. Se muuttuu suolistossa nitrosamiiniksi, joka on yhdistetty suolistosyöpiin.

Monet lisäaineet ovat täysin harmittomia, esimerkiksi punainen väriaine betalaiini (E162) on punajuuresta, ja keltainen väriaine betakaroteeni (E160) porkkanasta. Vihanneksissa on myös luontaisesti lihavalmisteisiin lisättäviä nitraatteja. Kasveista peräisin ovat myös sakeuttamisaineet agar (E406) ja pektiini (E440).

Täytyy muistaa, että jälleen kerran tulee kiinnittää huomiota määrään: kohtuullisesti käytettynä mikään lisäaine ei välittömästi aiheuta syöpää. Ilman E-koodeja eläminen olisi erittäin vaikeaa, koska niitä on niin monessa elintarvikkeessa. Kannattaa kuitenkin välttää lisäaineita, jotka vaikuttavat ruoan ulkonäköön ja makuun, sillä ne ovat täysin turhia. Säilyvyyteen vaikuttavat aineet ovat usein turvallisempia ja hyödyllisempiä. Haitallisia lisäaineita on helppo välttää jättämällä valmisruoat, karkit ja kaikenlaiset teollisesti prosessoidut tuotteet ostamatta.

Lue myös: Mitkä tuotteet kannattaa jättää kaupan hyllylle ja Mitä on clean eating?

 

Kuva: Picjumbo

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: