Kyllästyttääkö riisi? Kokeile proteiinipitoista kvinoaa!

kesä 6, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Jos kaipaat aterioidesi hiilihydraatin lähteille vaihtelua, kannattaa ehdottomasti kokeilla proteiinipitoista kvinoaa. Kvinoa ei ole viljojen tapaan heinäkasvi, mutta sitä voidaan käyttää viljojen tilalla ruuanlaitossa. Hiukan pähkinäisen makuiset kvinoan siemenet sopivat lisukkeeksi esimerkiksi riisin tai ohran tilalle. Terveellinen kvinoa on paitsi hyvä hiilareiden lähde, myös runsasproteiininen, gluteeniton ja täynnä kivennäisaineita.

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

Perustietoa Kvinoasta

 

Kvinoa on alunperin Andeilta lähtöisin oleva ruokakasvi, jota on käytetty ravintona jo monta tuhatta vuotta sitten. Nykyisin kvinoaa viljellään muuallakin, jopa Suomessa. Kvinoa syödään kokonaisina siemeninä, joten sen kivennäisainepitoisuus on korkea. Kvinoa sisältää reilusti muun muassa rautaa, magnesiumia, fosforia ja kalsiumia. Lisäksi se on hyvä kuidun lähde. Kvinoa on myös hyvin proteiinipitoinen, sillä sen painosta noin 13 % on protskua. Hiilihydraattia kvinoassa on 67 grammaa sadassa grammassa.

kvinoa puuro

Kvinoan siemenet sisältävät hyvänlaatuista rasvaa. Moniin siemeniin verrattuna kvinoaa voidaan pitää ”vähärasvaisena”, sillä niissä rasvan osuus on vain 6 % (vertailun vuoksi: esimerkiksi pinjansiemenissä rasvaa on 68 %). Herkullinen kvinoa on lisäksi luonnostaan gluteenitonta, joten se sopii loistavasti monenlaisiin ruokavalioihin.

Kvinoalla voit siis korvata lautaselta perinteiset hiilihydraatin lähteet. Herkullinen kvinoa sopii loistavasti myös ruokaisiin salaatteihin tai voit valmistaa siitä ihanaa puuroa. Kokeile myös keittää kvinoaa yrteillä ja mausteilla maustetussa vedessä, jolloin saat helposti ruokiin uutta makua! Kvinoa valmistetaan riisin tapaan keittämällä siemenet miedolla lämmöllä vedessä niin, että yhtä desilitraa kohden laitetaan 2 dl vettä. Kvinoa valmistuu noin vartissa. Huuhdo kvinoa ennen keittämistä.

 

-Riina

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: