Kuinka valmistaa urheilujuoma itse?

heinä 19, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto, Reseptit miehille, Reseptit naisille | 0 Kommenttia

Kaupassa myytävät tavalliset urheilujuomat ajavat kyllä asiansa, mutta sisältävät yleensä runsaasti erilaisia väri –ja lisäaineita. Lisäksi ne ovat sisältöönsä nähden myös kalliita. Niiden sisältö on kuitenkin todella yksinkertainen ja edullinen. Miksi et siis valmistaisi urheilujuomaasi itse?

Urheilujuomat koostuvat pääsääntöisesti maltodekstriinistä, hedelmäsokerista ja pienestä määrästä suolaa. Juoman tarkoituksena on antaa elimistölle suorituksen ajaksi riittävästi energiaa. Suolan tehtävänä on pitää nestetasapaino kunnossa urheilijan hikoillessa.

Tällä yksinkertaisella ohjeella valmistat hyvänmakuisen urheilujuoman, ilman turhia lisäaineita.

Ohje:

½ l vettä tai makeuttamatonta kivennäisvettä

1 rkl Foodin luomu sitruunamehua

1 rkl luomuhunajaa

½ dl maltodekstriinijauhetta

ripaus suolaa (Esim. Foodin Himalajan hienoa kristallisuolaa)

Lisäksi voit liottaa teepussia (vihreä tee) muutaman minuutin ajan juomasekoituksessa, jolloin urheilujuomaan liukenee kofeiinia, vitamiineja ja antioksidantteja.

Miksi juuri nämä raaka-aineet?

Sitruunan mehusta saa C-vitamiinia, joka piristää ja on tärkeä kudosten kannalta tärkeä ravintoaine. Se edistää esimerkiksi myös immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.

Hunajasta saa nopeasti energiaa sen sisältämästä rypälesokerista, joka imeytyy verenkiertoon suoraan suun limakalvoilta. Hedelmä- ja rypälesokeri pitävät yhdessä verensokeritason pidempään vakaana.

Osaan kivennäisvesistä on lisätty natriumia, joka pitää nestetasapainon kunnossa, kun on treenistä ja hikoilusta kyse. Kivennäisvedeksi kannattaa valita maustamaton versio, jolloin välttyy lisätyiltä väri- ja makeutusaineilta. Jos haluat urheilujuomaasi poretta, käytä veden sijaan kivennäisvettä.

Maltodekstriinijauhe valmistetaan tärkkelyspitoisista kasveista. Se sisältää pääasiassa pitkäketjuisia hiilihydraatteja, mutta on nopeasti imeytyvää. Maltodekstriini on maultaan neutraalia. Jauhetta myydään lähes kaikissa suuremmissa ruokakaupoissa, apteekeissa sekä lisäravinnekaupoissa.

Kuvan lähde: picjumbo

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: