Ghee – maukas ja terveellinen voiöljy

syys 1, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Ghee on voista valmistettu terveysvaikutteinen elintarvike, joka ei sisällä maidon proteiineja tai laktoosia. Sillä on monia terveydellisiä hyötyjä ja se on hyvin monikäyttöinen paistamisessa sekä leivonnassa.

Ghee on ollut intialaisessa keittiössä olennainen osa jo muinaisista ajoista lähtien. Terveysvaikutustensa vuoksi se on noussut viimeaikoina ihmisten tietoisuuteen myös länsimaissa. Alla on lueteltu gheen terveysvaikutuksia:

Erinomainen ruoanlaittoon – maukas ja helppo

 

  • Ghee kestää korkeita lämpötiloja, ja se säilyttää ravintoarvonsa myös paistamisen aikana. Gheetä pidetäänkin yhtenä parhaista rasvoista paistamiseen ja leipomiseen.
  • Ghee ei pilaannu helposti, joten sitä ei tarvitse säilyttää jääkaapissa.
  • Ghee soveltuu yleensä sellaisillekin ihmisille, joille maitotuotteet eivät muuten sovi. Ghee on tehty voista, josta haihdutetaan vesi pois mahdollisimman alhaisella lämmöllä. Siksi useimmat laktoosi-intolerantikot sekä maitoproteiinille allergiset ihmiset voivat huoletta nauttia gheetä ja siitä valmistettua ruokaa.

Korkeat ravintoarvot

 

  • Ghee sisältää runsaasti rasvaliukoisia A- ja E-vitamiineja. Näiden lisäksi ghee sisältää monipuolisesti mineraaleja, kuten magnesiumia, sinkkiä, kuparia jodia ja seleeniä sekä omega-3 -sarjan rasvahappoja.
  • Gheessä on runsaasti antioksidantteja, jotka ovat peräisin ruoholla ruokituista lehmistä. Ne edesauttavat vitamiinien imeytymistä toisista ruoka-aineista.

Terveysvaikutuksia

 

  • Ghee kiihdyttää rasva-aineenvaihduntaa ja auttaa painonhallinnassa. Ghee sisältää rasvahappoja, jotka imeytyvät elimistöön muita rasvahappoja nopeammin ja näin edistätävät rasva-aineenvaihduntaa.ghee comp
  • Ghee suojaa suoliston seinämiä. Ghee on puhdasta voiöljyä, eli siinä on ainoastaan voin rasvaosa. Gheen sisältämät lyhytketjuiset rasvahapot suojaavat suoliston seinämiä. Ne voivat ehkäistä suolen limakalvon ja epiteelikudoksen vaurioiden syntymistä.

 

CocoVin gheen maussa on miellyttävä pähkinäinen vivahde ja se valmistetaan Hollannissa ruohoruokittujen lehmien maidosta.

Gheetä käytetään myös usein rasvakahvin valmistamiseen. Tsekkaa resepti tästä.

 

(Artikkeli on toteutettu yhteistyössä CocoVin kanssa.)

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: