Eroon sokerista 5 päivässä

joulu 16, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Lista siitä, miksi sokerista kannattaa päästä eroon, on pitkä:

  • Sokeri saa aikaan riippuvuutta aiheuttavan nälän, uupumuksen ja apeuden kehän. Se aiheuttaa verensokeripiikin, jonka aikana olo on energinen ja iloinen, mutta koska sokerista puuttuvat kaikki kunnon ravintoaineet, verensokeri romahtaa nopeasti. Tämän jälkeen olo on väsynyt, nälkäinen ja kärttyinen ja himoitsemme lisää sokeria.
  • Sokeri aiheuttaa rasvan varastoitumista, sillä se saa haiman tuottamaan insuliinia, jolloin rasvasolut saavat käskyn varastoida lisää.
  • Sokeri aiheuttaa tulehduksia. Tämän on nähty edesauttavan sydänsairauksien, diabeteksen ja syövän syntymistä.

Hyvä uutinen on se, että vain viidessä päivässä on mahdollista vähentää huomattavasti kropan riippuvuutta sokerista eliminoimalla puhdistettu sokeri ruokavaliosta. Eliminointiryhmään kuuluvat muun muassa prosessoitu ruoka, jotkin mausteseokset, karkit, leivonnaiset ja sokeroidut juomat mukaan lukien keinotekoisesti makeutetut sellaiset. Kiinnitä myös huomiota hedelmien syömiseen ja rajoita syönti yhteen hedelmään päivässä.

Sokerihimo näiden viiden päivän aikana voi olla melkoinen, mutta joillakin ruuilla voi onneksi yrittää vähentää mielitekoja ja tasapainottaa kropan tilaa.

Syö näin, jotta vieroitat kroppasi sokerista, mutta pysyt kuitenkin tyytyväisenä ja järjissäsi:

1. Proteiini-, rasva- ja kuitupitoista ruokaa

Miksi? Nämä pitävät olon kylläisenä pitkään. Sisällytä näitä jokaiselle aterialle. Hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi kananmunat, pähkinät, avocado, oliiviöljy, lohi tai kana.

2. Vihreitä lehtivihanneksia leivän, pastan ja puhdistettujen hiilareiden sijaan

Miksi? Puhdistetut hiilarit voivat luoda sokeririippuvuuden kaltaisen tilan kun taas kasvikset koostuvat monimutkaisemmista hiilihydraateista, jotka pitävät kylläisenä pidempään.

3. Happamia ruokia

Miksi? Ne tainnuttavat sokerihimon. Kokeile esimerkiksi hapankaalia.

4. Tummaa raakasuklaa

Miksi? Raakasuklaa lisää endorfiinien tuotantoa aiheuttamatta verensokeripiikkiä.

5. Enemmän vettä

Miksi? Veden juominen täyttää mahaa ja huuhtoo kuona-aineita kehosta. Veden juomisesta voi olla hyötyä myös painonhallinnassa.

Lähde: www.mindbodygreen.com

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: