Energiaa ja terveyttä tuorepuristetuista mehuista!

huhti 21, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Raakaruoka on noussut viime vuosina pinnalle hyvinvointia ja terveyttä tavoittelevien ihmisten keskuudessa. Kypsentäminen tuhoaa ainakin osan ruokien terveellisistä ravintoaineista ja toisaalta yllättävän pieni prosentti suomalaisista syö suositeltavat puoli kiloa kasviksia päivässä. Itse puristettu mehu on loistava tapa nauttia tuoreet hedelmät ja vihannekset, joita ei muuten ehkä tulisi syötyä (ainakaan suuria määriä).

Mehu on täynnä ravintoaineita

 

Kourallinen pinaattia, pari omenaa, ehkä myös porkkana tai appelsiini mehustimeen ja kone käyntiin! Lopputuloksena on tuore ja ravinteikas mehu. Hyviä syitä lisätä tuorepuristetut mehut ruokavalioosi ovat esimerkiksi painonpudotustavoite, väsymyksen tai sairauden voittaminen tai terveyden edistäminen. Mehujen sanotaan puhdistavan elimistöä ja korjaavan happo-emästasapainoa, mikä auttaa ehkäisemään sairauksia ja parantamaan terveysongelmia. Tuorepuristetut mehut sisältävät runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja, entsyymejä ja lehtivihreää. Lisäksi mehuilla voi korvata elimistön vaatiman kofeiinin luonnollisella piristeellä.

Itse puristetusta mehusta saat nopeasti uutta energiaa ja virtaa päivääsi, koska kasvisten ja hedelmien terveelliset ravintoaineet imeytyvät elimistöön todella ripeästi.

Mehulinko vai mehuprässi?

 

Markkinoilla on useita eri koneita, joilla saa tehtyä mehuja kotona.Mehulinko toimii yksinkertaisesti selitettynä niin, että se pyörittää kovalla vauhdilla sinne laitetut vihannekset tai hedelmät ja lingon pohjalla olevat terät raastavat kasvisainesta. Keskipakoisvoimalla toimiva mehulinko mehustaa nopeasti ja linkouksen jälkeen kasvisten kuitu jää mehustimeen kertyvään mäskiin. Mehupuristimessa tai -prässissä taas mehu irroitetaan linkoamisen sijaan puristamalla kasviksia hitaasti myllyn läpi. Mehuprässit mehustavat mehulinkoa hitaammin, joten mehu hapettuu vähemmän, ja säilyy siten pidempään käyttökelpoisena. Mehuprässissä ei ole terää ja yleensä se pitää myös pienempää meteliä.

Wilfa Juicemaster

 

Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista mehukoneen valinnassa on sen helppo puhdistaminen. Esimerkiksi Wilfan tuoremehuprässi Juicemaster on irto-osiensa ansiosta helppo pestä ja kasata. Juicemaster SJ-150A -prässissä on erittäin voimakas keraaminen, värjääntymätön mylly, joka puristaa mehun hitaasti säilyttäen näin maksimaalisen määrän ravinteita ja makua.

Hiljaisen moottorin ansiosta voit huoletta valmistaa tuoremehut aamulla vaikka muu perhe nukkuisikin. Laitteessa ei ole teriä tai teräviä osia, joten se sopii hyvin lapsiperheeseen.

 

Herkullisia mehureseptejä

 

Tässä muutama testattu ja hyväksi todettu resepti:

 

 

 

 

(Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Wilfan kanssa.) 

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: