Bataatti vs. peruna – kumpi on terveellisempi?

marras 3, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Perunan ja bataatin terveyseroista on puhuttu viime aikoina kovastikin. Monessa taloudessa bataatti ja muut lisukkeet ovat syrjäyttäneet nykyään pahamaineisen perunan. Onko peruna oikeasti niin paha hiilaripommi ja lihottaja kuin minkälaisena sitä nykyään pidetään?

Paha peruna?

 

Perunasta ja bataatista on tehty monia tutkimuksia ravintotieteilijöiden toimesta ja useissa tutkimuksissa peruna onkin lytätty alas ja annettu kuluttajille kuvan, että sitä tulisi välttää.

Esimerkiksi perunan ja bataatin glykeemistä indeksiä, eli ruoka-aineen imeytyvien hiilihydraatien aiheuttamaa muutosta verensokerissa on vertailtu toisiinsa, ja perunassa se on ollut korkeampi kuin bataatissa tai esim. pastassa. Yhdessä proteiinin kera syötynä perunan verensokeria nostava vaikutus ei ole niin dramaattinen kuin pelätään.

Myös perunan hiilihydraattipitoisuutta verattuna bataattiin on arvosteltu rankasti, ja sekös onkin ollut hiilihydraattikammoisille ihmisille oiva syy boikotoida täysin perunaa ruokavaliossaan.

Molempi parempi

 

Todellisuudessa molemmissa lisukkeissa on omat hyvät puolensa tasapainoisessa ruokavaliossa, ja näitä ravintorikkaita mukuloita voikin molempia nauttia huoletta ja hyvällä omalla tunnolla. Lihomisen syynä ei juuri ikinä ole vain yksittäinen raaka-aine, vaan se miten lisukkeen valmistaa, tai mitä muuta sen kanssa syö, sekä päivittäinen kokonaisenergiansaanti.

Jos ajattelit että perunan sisältämät hiilihydraatit ovat pahasta ja ne lihottavat, todellisuudessa perunan ja bataatin sisältämät hiilihydraatit ovat pääasiallisesti kuitua ja tärkkelystä. Nämä nimenomaan sopivat painonpudottajille, sillä ne lisäävät kylläisyyden tunnetta ja parantavat vatsan toimintaa.

Perunan ja bataatin syömisen hyötyjä

 

  • Antavat sinulle vakaata, hitaasti palavaa energiaa ja pitävät kylläisenä
  • Saa syödä määrällisesti n. 4-5 krt enemmän kuin pastaa/riisiä, sillä eivät ole niin energiatiheitä
  • Sisältävät runsaasti vitamiineja
  • Monipuolisia valmistustapoja (keittäminen, paistaminen, uunissa paahtaminen, peruna/bataattimuussi)

Lähde: PrecisionNutrition

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: