Älä jätä aamupalaa syömättä, jos haluat laihtua!

maalis 9, 2017 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Monen monta ihmistä tälläkin hetkellä taistelee oman painonsa kanssa, halu laihtua ja keventyä on kova. Usein suora syy painonpudotuksen epäonnistumiseen löytyy heidän ruokailutottumuksistaan. Aamupalan jättäminen väliin on erittäin huono tapa, ja sitä ei IKINÄ tulisi tehdä!

Aamulla pyritään säästymään kaloreilta skippaamalla aamupala, tai korvaamalla se esimerkiksi kevytlimuilla, ja muilla ”terveellisillä” vähäkalorisilla vaihtoehdoilla. Tämä on todella harmillista, sillä moni tutkimus todistaa että kunnollisen, ravitsevan, ja aidoista raaka-aineista valmistetun aamupalan syöminen vähentää nälkää ja mielihaluja loppupäivästä, parantaa kognitiivisia taitoja, vähentää riskiä lihomiseen sekä metaboliseen oireyhtymään sairastumiseen.

chiapuuro

Kaiken kaikkiaan aamupala ei siis ole vain  pakollinen ateria aamulla öisen paaston katkaisemiseen, vaan se on erittäin oleellinen osa päivän ruokailua, ja edesauttaa loppupäivän terveellisiä ruokavalintoja.

Syö hyvin ja ravitsevasti aamulla

 

… terveelliset valinnat seuraavat sinua mukana läpi päivän!

Voit ehkä kuvitella vähentäväsi päiväsi energiansaantia jättämällä aamupalan välistä, valitettavasti asia on kuitenkin juuri päinvastoin. Kun jätät aamupalan syömättä aamulla, todellisuudessa luultavasti kuitenkin syöt enemmän päivän aikana. Kärvistelet aamun ja lounasajan vähillä kaloreilla, ja päästyäsi kotiin nälkä on niin suuri, että ahmit kaiken mitä vastaan tulee. Olo on täysi, tukala ja kenties syyllinen.

Jos ateriasi ovat päivän mittaan aamupalasta lähtien ravitsevia ja terveellisiä, vältyt todennäköisemmin illalla tällaisilta mielihaluilta ja ahmimisilta. Kun pidät säännöllisellä ateriarytmillä verensokerisi tasaisena, ja aineenvaihduntasi käynnissä koko päivän ajan, voit ja jaksat paremmin päivän askareissa.

On todettu, että sillä minkälaisista lähteistä päivän energiasi tulee, on suuri vaikutus painonhallintaan. Mutta myös se miloin ja kuinka säännöllisesti syöt, vaikuttaa vahvasti. Tämä voi olla monelle täysin uusi asia. Muista, että vaikka aamupala on tärkeä ateria, tärkein ateria on kuitenkin AINA se seuraava. Jos mokaat jollakin päivän aterioistasi, ja sorrut herkutteluun, seuraavalla aterialla voit aina parantaa. Ja joskus voi tietysti herkutella ihan luvan kanssa, kunhan se pysyy hallinnassa.

smootiehs

Älä syö aamupalaksi jälkiruokaa

 

Toinen suuri virhe aamupalan nauttimisessa on syödä sillä liikaa sokeria. Muroissa, valmispuuroissa, jogurteissa, aamiaiskekseissä, maustetuissa maitorahkoissa, yms. tuotteissa on todellisuudessa aivan surkeat ravintoarvot. Ole kriittinen mainoksia kohtaan, ja valitse valmiiden vaihtoehtojen sijaan aidoista raaka-aineista valmistettu järkevä aamupala.

Syö näitä

 

Proteiinipitoinen aamupala on oiva valinta, sillä se pitää sinut kylläisenä pitkälle lounasaikaan asti ja vähentää verensokerin heittelyä myöhemminkin päivällä. Valitse aamupalallesi runsaasti proteiinia, esimerkiksi kananmunista saa hetkessä valmistettua maistuvan munakkaan. Hyviä rasvoja saat esim. pähkinöistä ja avokadosta. Marjoja ja vihanneksia on myös hyvä lisätä lisukkeeksi.

aamupala

Vältä näitä

 

Vältä aamupalalla nopeita hiilihydraatteja, kuten vaaleaa leipää, muroja yms. Ne nostavat energiatasosi nopeasti, mutta vaikutus kestää vain hetken, ja seurauksena on nopea väsymyksen, ja nälän tunne.

Kaiken kaikkiaan, aamupala on erittäin tärkeä ateria, joten älkäämme jättäkö sitä ikinä enää väliin! 😉

Lue lisää aamupalasta:

Terveelliset aamupalat – 5 reseptiä

Aamupala – päivän tärkein ateria

Lähde: Mindbodygreen

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: