Aamupala – päivän tärkein ateria?

marras 19, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Pienestä pitäen meille on opetettu, että aamupala on päivän tärkein ateria. Monelle tämä sanonta on kuitenkin tekosyy syödä aamupalapöydässä ihan mitä vain. Aamupalan hyvät vaikutukset nimittäin haihtuvat nopeasti, jos vatsan täyttää croissantilla ja hillolla sekä muroilla ja muffineilla.

Aamupalan perusteet

 

Nopeasti imeytyvät ruoka-aineetCroissantit, murot ja muffinit kuuluvat punakynällä merkittäviin ruoka-aineisiin. Ne sisältävät nopeita hiilihydraatteja, ja imeytyvät verenkiertoon nopeasti aiheuttaen sokeripiikin. Olo on hetkellisesti kylläinen, mutta kun verensokeri pian laskee, olo muuttuu kiukkuiseksi ja ärtyneeksi.

Rakenna terveellinen aamupala näillä ruoka-aineilla:

Proteiinit: Proteiinit kuten leikkeleet, kananmuna, rahka ja raejuusto vapauttavat energiaa tasaisesti lounaaseen asti, ja pitävät nälän poissa.

Pähkinät: Pähkinöillä on suuri ravintoarvo, ja ne sisältävät runsaasti omega-3 rasvahappoja.

Tuoreet marjat: Marjat ovat vähäsokerisempia kuin hedelmät, ja sisältävät runsaasti vitamiineja.

Kasvikset: Kasvikset ovat vähäenergisiä, ja sisältävät sopivan määrän hiilihydraatteja ja kuituja. Niissä on myös paljon vitamiineja.

Hitaasti imeytyvän aamupalan merkitys

 

Hitaasti imeytyvät ruoka-aineet – Tärkeämpää kuin aamupala itsessään on siis se, mitä syöt aamupalaksi.  Erityisesti aamupalalla olisi tärkeää keskittyä hitaasti imeytyviin ruoka-aineisiin. Hitaasti imeytyvien ruoka-aineiden salaisuus on siinä, että ne vapauttavat energiaa tasaisesti pitkän aikaa, eikä sokeripiikkiä pääse syntymään. Olo pysyy energisenä, ja mieli aktiivisena välipalaan tai lounaaseen saakka.

Tasainen energiansaanti – Verensokeriarvoilla on erittäin suuri vaikutus käytökseen ja jopa suorituskykyyn. Siksi aamupalalla tulisi suosia hitaasti imeytyviä ruoka-aineita, jotka vapauttavat tasaisesti energiaa, ja antavat hyvän aloituksen päivään.

Päivän perusta – Aamupalalla luodaan päivän energiatason perusta, toisin kuin illallisella, jonka jälkeen valveillaoloa on jäljellä vain muutama tunti.

Tahdonvoimaa syödä terveellisesti – Kun verensokeri pysyy tasaisena myös mieliteot pysyvät aisoissa. Kun starttaa päivään hyvällä energialatauksella, on tahdonvoimaa jaksaa myös koko loppupäivä hyvällä meiningillä, ja tehdä terveellisiä valintoja.

Lähde: willpowered

Tikiksen Kotitreeniklubi

Kotitreeniklubissa treenataan 3-4 kertaa viikossa ja kotitreenit kestävät 20-40 minuuttia. Jokainen treeni on uniikki.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.
 

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: