8 ruokaa ja juomaa joilla parannat keskittymiskykyäsi

elo 18, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Herpaantuuko keskittymiskykysi helposti? Tuntuu tutulle. Ratkaisu voi olla niinkin yksinkertainen kuin välipala. Ja nyt ei sitten puhuta iltapäivän herkutteluhetkestä.

On olemassa ruokia ja juomia, joilla voit poistaa nuutuneen olon tai ehkäistä sen kokonaan. Tässä on listattuna joitakin niistä:

1. Kahvi + kaneli

 

Lienee melko itsestään selvää, että kahvi virkistää ja auttaa keskittymään paremmin, mutta lisäksi on tutkittu, että 2-3 kahvikupillisella päivässä on positiivinen yhteys sekä lyhyt- että pitkäkestoiseen muistiin. Vahvista vaikutusta lisäämällä hiukkanen kanelia kahviin. Tutkimusten mukaan jo pelkkä kanelin haju voi parantaa valppautta ja vähentää turhautuneisuutta.

2. Vihreä tee

 

Tämä juoma sisältää L-teaniinia, aminohappoa, joka vahvistaa aivojen alfa-aaltoja (samankaltaista tapahtuu meditoidessa), jotka ovat yhteydessä rentoutumiseen ja rauhoittumiseen. Sopii täydellisesti iltapäivään, jos et halua jytyä kofeiini-annosta kahvista.

3. Oikeanlainen aamupala

 

Aamiainen on päivän tärkein ateria. Esimerkiksi tämän pitäisi toimia: kuiturikasta kaurapuuroa ja proteiinipitoisia kananmunia. Ne antavat tasaisesti energiaa verrattuna prosessoidumpiin, puhdistetumpiin vaihtoehtoihin, kuten muroihin, bageleihin tai ateriankorvikepatukoihin. Donitseja ei saa nyt edes ajatella -ne johtavat torkahtamiseen työpöydän ääressä jo viimeistään kymmeneltä aamulla.

4. Marjat

 

Tummapigmenttisten marjojen, kuten mustikoiden, syöminen ei ainoastaan vähennä riskiä sairastua Alzheimerin tautiin, vaan joidenkin tutkimusten mukaan myös boostaa keskittymistä ja muistia jopa viiden tunnin jälkeen syömisestä -kiitos marjojen antioksidanttien. Marjoja voi lisätä vaikkapa aamupuuroon tai salaatin sekaan. Lue lisää mustikoiden terveyshyödyistä tästä.

5. Tumma suklaa tai kaakaojauhe

 

Tumma suklaa näyttäisi lisäävän verenkiertoa aivoissa, ja niinkin pieni pala, kuin vajaa kymmenen grammaa päivässä voi auttaa torjumaan iän mukana tuomaa muistin heikkenemistä. Bonus: suklaa stimuloi neurotransmitterien, eli hyvää oloa luovien kemikaalien, erittymistä aivoissa. Johan siis alkaa työnteko tehostua ja lisänä saatat vieläpä saada hymyn kasvoillesi.

6. Vesi ja sitruuna

 

Vesi saattaa olla se ainoa juttu, jota tarvitset. Tutkimukset osoittavat, että nestevaje voi sotkea muistin ja muunkin aivotoiminnan huolella. On tutkittu myös, että sitruunan tuoksu parantaa suoritusta suurta keskittymistä vaativissa tehtävissä.

Lue myös: Miksi juoda sitruunavettä päivittäin?

7. Punajuuret

 

Nämä juurekset sisältävät nitriittiä, joka tehostaa verenkiertoa aivoissa, eli samalla aivot saavat enemmän happea. Kokeile paahtaa punajuuria tai lisää niitä smoothien sekaan, mikäli punajuurten maku sellaisenaan ei houkuta.

8. Piparminttutee

 

Vaikka piparminttutee ei sisälläkään kofeiinia, se on hyvää virkistystä aivoille. Piparmintun tuoksu vähentää levottomuutta ja väsymystä sekä parantaa motivaatiota ja suoritusta.

Lähde: www.prevention.com

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: