8 hyvää syytä lakata juomasta kevytlimsaa

joulu 11, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Oletko päättänyt luopua kevytlimsasta? Hyvä idea! Kevytlimpparista luopuminen nimittäin parantaa terveyttä. Kevytlimsaan liittyvät tutkimukset ovat edelleen alkuvaiheessa, mutta aineistoa on tarpeeksi, jotta voidaan nähdä muutoksia kevytlimun juomisen lopettamisen jälkeen.

Migreeni katoaa ja keskittymiskyky terävöityy

 

Aspartaami saattaa muuttaa muun muassa aivojen kemikaaleja ja hermosignaaleja, mikä johtaa päänsärkyihin, ahdistukseen ja unettomuuteen. Rottakokeessa kävi ilmi, että kevytlimsaa juovilla rotilla oli vaurioituneita soluja ja hermopäätteitä motorisista toiminnoista vastaavissa pikkuaivoissa.

Makunystyrät ovat herkemmät

 

Kevytlimpparista luopumisen jälkeen saatat huomata, että ruuat ovat maukkaampia. Tämä johtuu siitä, että keinotekoiset makeutusaineet ovat aiemmin vallanneet makunystyrät yltiömakeudella. Aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin tavallinen sokeri. Aivokuvauksissa on voitu nähdä, kuinka kevytlimsa muuttaa makeutta aistivia reseptoreja aivoissa ja makeanhimot tyydyttämisen sijaan lähinnä saa himoamaan lisää herkkua.

Lukema vaa’assa kääntyy vihdoin toivottuun suuntaan

 

Jos syy kevytlimsaan siirtymiselle on ollut toive painon pudotuksesta, pieleen on mennyt. Eräässä tutkimuksessa kävi ilmi, että vatsarasvan kerääntyminen jatkui kevytlimuun vaihtaneilla aikuisilla. Päivittäin juotu kevytlimppari nostaa 65 prosenttia riskiä tulla ylipainoiseksi seuraavan vuosikymmenen aikana. Kevytlimsan juominen yhdistyy myös metaboliseen oireyhtymään ja tätä kautta riskiin sairastua sydän- ja verisuonitauteihin sekä diabetekseen.

Luut vahvistuvat

 

Kevytlimsasta luopuminen voi auttaa pitämään luiden lujuudesta huolta. Joissakin tutkimuksissa on osoitettu, että kevytlimsaa juovilla naisilla on muita heikommat luut ja suurempi riski saada murtumia -tähän johtavat syyt tosin eivät ole tiedossa.

Asenne ruokaa kohtaan muuttuu

 

Usein ihmiset ajattelevat, että koska juovat kaloritonta limsaa, on okei langeta muihin houkutuksiin. Kun ajatellaan, että ekstrakalorit ovat ansaittuja, sorrutaan huonoihin ruokavalintoihin, kuten hamppareihin ja ranuihin tai sipseihin ja kakkuun.

Hallitset humalan paremmin

 

Kevytlimsan ja alkoholin sekoittaminen johtaa nopeammin humalaan verrattuna tavallisen limpparin käyttöön lantrinkina, sillä silloin vatsalaukku tyhjenee nopeammin ja alkoholi imeytyy sukkelammin. Jos lisänä on kofeiinia, varo! Viinan ja kevyt kokiksen miksaaminen johtaa todennäköisemmin myrkytykseen.

Rasvan varastoituminen ja diabetesriski pienenevät

 

Hormonit saattavat olla syy paradoksiin, jossa kevytlimsaan siirtyjät jatkavat lihomista. Eräässä tutkimuksessa huomattiin, että ennen ruokaa juotu kevytlimu viritti haiman tuottamaan insuliini-hormonia. Haiman suuri kuormittaminen voi johtaa diabetesriskin kasvuun.

Munuaisten toiminta tehostuu

 

Kun munuaisten ei tarvitse enää huolehtia kevytlimsan kummallisista ainesosista, ne voivat keskittyä omaan tehtäväänsä myrkkyjen poistajina ja verenpaineen säätelijöinä. Yhdentoista vuoden dataan perustuvassa tutkimuksessa huomattiin, että naiset, jotka joivat kaksi tai useampia kevytlimsa-annoksia päivässä tuplasivat riskinsa sairastua munuaisten vajaatoimintaan.

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

Lähde: eatclean.com

Lue myös: Mitä energiajuoma oikein sisältää?

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: