7 vinkkiä elämäntapamuutokseen

Eikö olisi mukavaa vain herätä aamulla ja päättää aloittaa siltä seisomalta täysin uusi treeniohjelma ja ruokavalio. Parin viikon kuluttua huomaat olevasi paremmassa tikissä, terveempi ja selkeästi onnellisempi? Se olisi varmasti mukavaa, mutta tuskin kovin realistista, koska onnistuminen ei useimmiten ole näin suoraviivaista ja muutokset harvemmin tapahtuvat parin viikon aikajänteellä. Matkalla kohtaamme haasteita, jotka vaikuttavat omaan sitoutumiseen. Kiireet, perhe-elämä tai muut houkutukset laittavat kapuloita rattaisiin ja lopulta pahimmassa tapauksessa kukistavat hyvin suunnitellut aikeesi.

Sitoutuminen on avainasemassa, kun halutaan tehdä muutoksia. Mikäli olet valmis sitoutumaan, nämä yksinkertaiset vinkit auttavat sinua matkalla parempaan hyvinvointiin.

1. Valitse oikea asenne

 

Puhetta ja kirjoituksia terveellisistä elämäntavoista riittää loputtomiin. Tietotulva on nykyisin valtava ja usein tiedämme edes suurin piirtein, kuinka meidän tulisi toimia. Ongelma piilee siinä, että pelkkä puhe ja hyväkään suunnittelu ei tarkoita vielä tekoja. Sinun täytyy asennoitua niin, että oma terveytesi ja hyvinvointisi on elämäsi tärkeysjärjestyksen kärkipäässä ja toimia sen mukaisesti. On tyypillistä, että muut asiat jyräävät tärkeysjärjestyksessä oman hyvinvointimme yli. Muista kuitenkin, jos emme ole terveitä ja panosta itseemme, emme myöskään jaksa huolehtia kunnolla muista ihmisistä.

2. Vaihda näkökulmaa

 

Treenaaminen vie aikaa ja vaatii tietynlaista suunnitelmallisuutta. Suunnitelmallisuutta vaaditaan myös säännöllisesti syömiseen ja muiden terveellisten valintojen tekemiseen. Kuulostaako vaativalta? Lakkaa ajattelemasta, kuinka haastavaa niiden toteuttaminen on tai mihin muuhun voisit käyttää esimerkiksi treenaamiseen kuluvan ajan. Ajattele sen sijaan, kuinka loistavalta olosi tuntuu treenin jälkeen, kun olet nauttinut terveellisen aterian ja kehosi alkaa palautua. Kun toteutat tätä ajattelua päivästä toiseen ja ryhdyt toimeen, huomaat pian, että olet hyvässä vauhdissa kohti parempaa hyvinvointia.

3. Tee pieniä muutoksia

 

Älä yritä muuttaa kaikkea kerralla on vanha juttu, mutta täyttä asiaa. Jojottelu elämäntapojen kanssa, mustavalkoinen ”kaikki tai ei mitään” –ajattelu, eivät varmasti tuo pidemmän päälle toivottuja tuloksia. Todennäköisesti liian tiukka ruokavalio ja äkillinen raju treeniohjelman muutos johtaa vain siihen, että löydät itsesi pian ahmimasta ruokaa kaksin käsin ja liikuntakaan ei enää jaksa innostaa kovin paljon. Sen sijaan, etene askel kerrallaan, nousujohteisesti. Vartin treeni on parempi kuin koko treenin väliin jättäminen. Vaihtamalla lounaalla pelkät voileivät ruokaisaan salaattiin jo tänään edesautat uusien terveellisempien tapojen muodostumista. Muista aina, että muutoksessa on aina kysymys elämäntavastasi, se ei ole vain ohimenevä muotivillitys, johon heittäydytään hetkeksi.

4. Luo suotuisat olosuhteet

 

Luo oikeat olosuhteet ja mahdollisuudet, jotka helpottavat uusien tapojen omaksumista. Pakkaa illalla treenikassi valmiiksi. Mene suoraan töistä treenaamaan, jolloin vältät sohvan houkutukset. Pilko jääkaappiin valmiiksi vihanneksia, joita on helppo päivän päätteeksi napostella tai tee aamulla herkullinen smoothie, josta riittää myös iltapäivän välipalaksi. Pieniä käytännön asioita, joilla helpotat terveellisempien valintojen tekemistä arjessa.

5. Syö useimmiten kotona tai valmista ruokasi itse

 

Pystyt paremmin kontrolloimaan sitä, mitä ruokasi sisältää ja tarkkailemaan energian, suolan ja sokerin määrää. Myös annoskoko on helpompi pitää kohtuullisena verrattuna vaikkapa ravintolan buffetpöydässä ruokailuun, jossa vaihtoehtoja on usein tarjolla enemmän.

6. Jaa hyvää oloa myös muille

 

Terveellisen syömisen ei tarvitse rajoittaa sosiaalisia suhteita, eikä kyse ole siitä, että pitäisi kulkea paikasta toiseen omat eväät mukana. Pidä hauskaa ystäviesi kanssa kuten ennenkin ja mikäli kokkaatte yhdessä, voit tarjota terveellisiä vaihtoehtoja. Näin edesautat myös muiden ihmisten hyvinvointia. Olet ehkä joskus kuullut, että hauskaa voi pitää ilman viinaakin.

7. Lakkaa jatkuvasti tuijottamasta kokonaistavoitetta

 

Asetetun tavoitteen on oltava tarpeeksi haastava, jotta se motivoisi. Haastavan tavoitteen jatkuva ajattelu voi kuitenkin tuntua musertavalta, koska se tuntuu kaukaiselta. Kokonaistavoite on hyvä pitää mielessä, mutta pääsääntöisesti, pidä ajatuksesi tässä hetkessä. Sinun on edettävä pienin askelin, päättäväisesti, mutta päivä kerrallaan. Lakkaa siis ajattelemasta kilomääriä, paljonko haluaisit laihtua tai miltä näyttäisit kuukauden kuluttua, jos toimit näin tai noin. Elä tässä hetkessä ja tee valintoja, jotka tukevat sinua muutoksessa.

Muista iloita jokaisesta onnistumisesta olivatpa ne sitten pieniä tai suuria. Ole ylpeä itsestäsi ja siitä mitä teet saavuttaaksesi oman tavoitteesi. Tärkeintä on ymmärtää, että mikäli et ole sinut itsesi kanssa, olet ainoa ihminen maailmassa, joka voi vaikuttaa tähän asiaan. Muutos on tehtävä joko elämäntapoihin tai asenteeseen. Vaikka saavuttaisit tavoitteitasi matkalla kohti parempaa hyvinvointia, et tuskin ole tyytyväinen mihinkään mikäli et aidosti arvosta itseäsi ja laita tarpeitasi oman to do –listan kärkipäähän. Siitä on hyvä aloittaa jo tänään!

Lähde: mindbodygreen

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: