7 terveellistä vaihtoehtoa kahville

mennessä | joulu 6, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Kuuman juoman tai jonkin virvoitusjuoman nauttiminen työpäivän tauolla on sopiva piristys päivään. Kaikille ei kuitenkaan kahvin sisältämä kofeiini sovi ja nykyään kahville onkin tullut yhä useampia terveellisiä kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja. Valitse seuraavista oma suosikkisi ja kokeile korvata ainainen kahvi jollain näistä ensi kerralla.

Kombucha-tee

Kombucha on erilaisten hiivojen ja bakteerien muodostama kasvusto. Yhdistämällä sitä teehen, sokeriin ja muihin makuihin tai raaka-aineisiin, voit valmistaa Kombucha-juomaa. Kombuchaa pitää kuitenkin käyttää noin 10 päivän ajan, jonka aikana siihen syntyy mm. suolistoystävällisiä probiootteja. Kombuchan hyödyistä puheen ollen, sillä uskotaan olevan useita terveyttä tukevia vaikutuksia – se edesauttaa muun muassa muistin toimintaa, suolen toimintaa, saattaa ehkäista syöpää, auttaa korkean verenpaineen kanssa ja paljon muuta.

Yerba Mate

Yerba Mate (myös matee) on hyvä vaihtoehto kahville, etenkin heille, jotka eivät pysty aloittamaan päivää ilman kuppillista kahvia. Yerba Mate tuo vastaavat hyödyt kuin kahvi ja monet suosivat sitä sen ravintohyötyjenkin takia. Mate tehdään Pohjois-Amerikan sademetsän puiden luonnollisesti kofeiinipitoisista lehdistä. Se on tunnettu siitä, ettei se aiheuta samaa energiatasojen laskemista kuin kahvi. Maten hyötynä on myös se, että sitä voidaan käyttää monella eri tavalla – kuumana, kylmänä, hunajan kanssa, teen haudukkeena ja jopa tavallisessa kahvinkeittimessä.

Probioottiset juomat

Nykyään on tarjolla laaja kirjo probioottisia juomia, kunhan niitä vain osaa etsiä. Monet ihmiset eivät tosin ole tietoisia mitä hyötyä probiooteista on ja kuinka ne vaikuttavat elimistöön. Tutkijat sanovat, että osa ruoansulatusvaivoista ilmenee silloin, kun hyvien bakteerien tasapaino suolistossa järkkyy. Tämä tapahtuu yleensä antibioottikuurin jälkeen, jolloin hyvälaatuisia maitohappoja kuolee vatsassa. Hyvät probiootit ehkäisevät maitohappojen tuhoutumisen, sillä probiootit vaikuttavat muun muassa ruoansuolatukseen, immuunijärjestelmän tehostamiseen ja suoliston kunnon ylläpitoon.

Tee

Monet työpaikat jo tarjoavat teen vaihtoehtona kahville. Teelaatuja on lukemattomia ja niitä voi nauttia niin kuumana kuin kylmänäkin. Tarjolla on vihreä-, musta-, yrtti- ja erikoisteelaatuja, joista suurin osa on kofeiinittomia ja luonnollisesti makeita. Monet teet, kuten vihreä tee ja yrittiteet ovat tunnettuja antioksidanttien, B-vitamiinin ja mineraalien lähteitä.

Kookosvesi

Tee ja kookosvesi ovat kaksi terveellisimmistä juomista ja niiden suosio kasvaa markkinoilla nopeiten. Kookosvesi on puhdas, maitomainen neste, joka tulee vihreistä, nuorista kookospähkinöistä. Kookosvesi on luonnollisesti makea ja se sisältää bioaktiivisia entsyymejä. Se on myös täynnä nesteyttäviä elektrolyyttejä, jotka tekevät siitä hyvän korvaajan sokerisille urheilujuomille.

Hiilihapollinen vesi

Hiilihapollinen vesi ei ehkä ole kaikista kiinnostavin juoma maailmassa, mutta se on piristävä vaihtoehto sekä kahville että tavalliselle vedelle. Hiilihapollinen vesi on herkullista ja piristävää, etenkin kun se on makeutettu luonnollisesti sokerittomilla hedelmätiivisteillä. Markkinoilta löytyykin jo montaa eri vaihtoehtoa, joten valinnanvaraa on.

Omenaviinietikka

Omenaviinietikan makeus tarjoaa oman uniikin ja houkuttelevan kofeiinimaisen vaikutuksen. Sen rauhoittava lämpö on yhtä miellyttävää, kuin kahvi kylmänä talviaamuna. Luonnollisen makeuden lisäksi omenaviinietikassa on myös muita terveyshyötyjä, joita kahvissa ei ole, sillä omenat ovat omenaviinietikan keskeinen ainesosa. Sitä voi käyttää niin ruoan aitossa kuin ihon ja hiusten hoidossakin. Sen uskotaan myös auttavan useisiin sairauksiin ja vaivoihin. Sekoita 1-2 rkl omenaviinietikkaa lasilliseen vettä ja nauti juoma ennen ateriaa, saat tästä huiman hyödyn ruoansulatuksellesi.

Lähde: Inc.com

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: