7 asiaa, joista tiedät kehosi kaipaavan magnesiumia

touko 12, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Onko sinulla ollut viime aikoina niin suuri suklaanhimo, ettet ole pystynyt ajattelemaan mitään muuta? Entä lihaskramppeja, jotka pitävät sinua hereillä? Onko vessassa käynti ollut hankalaa, ja kärsit ummetuksesta? On mahdollista, että kärsit magnesiumin puutteesta.

Magnesium on välttämätön yli 300 erilaiselle kehossamme tapahtuvalle entsyymiprosessille, jotka auttavat kehoamme toimimaan kunnolla. Magnesiumin puute on yleistä, mutta harvalla ihmisellä on hajua siitä, että heidän ravinnostaan puuttuu tämä tärkeä ravintoaine!

Tässä 7 merkkiä, jotka kertovat siitä että saatat kärsiä magnesiumin puutteesta:

1. Suklaanhimo

 

Kehosi tietää parhaiten. Kun todella kuuntelet kehoasi, se kyllä kertoo mitä se kaipaa. Tumma suklaa on itseasiassa oiva magnesiumin lähde, sisältäen 24 % päivittäisestä magnesiumin tarpeestasi. Jos kehosi epätoivoisesti hinkuu suklaata, se saattaa olla juuri mitä sillä hetkellä tarvitset!

Magnesiumia saa myös raakasuklaasta!

2. Lihaskrampit

 

Tahattomat lihaskrampit voivat olla mahdottoman tuskaisia! Magnesium auttaa lihaksiasi rentoutumaan, joten jos magnesiumtasosi ovat vähäiset, lihaksesi reagoivat siihen aiheuttamalla ikäviä vältettävissä olevia lihaskramppeja.

3. Ahdistuneisuus

 

Oletko tuntenut ahdistuneisuutta? Ahdistuneisuus saattaa olla keskushermoston lähettämä varoitusmerkki magnesiumin puutteesta. Magnesiumin riittävä nauttiminen auttaa sinua pitämään adrenaliinihormonisi hallinnassa, ja helpottaa kun ahdistuneisuus valtaa mielesi.

4. Korkea verenpaine

 

Oletko syönyt hyvin, ja urheillut säännöllisesti ja silti kärsit koholla olevasta verenpaineesta? Sekin voi johtua magnesium- ja elektrolyyttien puutteesta. Magnesium auttaa verisuoniasi laajentumaan ja rentoutumaan, joten kun magnesiumvarastosi ovat alhaiset, verisuonesi kutistuvat yleensä aiheuttaen korkeaa verenpainetta. Myös magnesiuminpuutteesta johtuva elektrolyyttitasojen epätasapaino, saattaa aiheuttaa kohonnutta verenpainetta.

5. Ummetus

 

Jos ruoansulatusjärjestelmäsi ei toimi aivan niin hyvin kuin yleensä, sekin voi johtua magnesiumista. Suolilla on taipumus supistua enemmän, kun magnesiumtasot ovat alhaiset, tehden ruoansulatuksesta hankalampaa. Magnesiumin riittävän saanin takaamisella on positiivisia vaikutuksia suolitosi toimintaan. Se muun muassa auttaa suolistoa rentoutumaan, ja sillä on osmoottisia vaikutuksia, jotka tekevät ulosteen kulkemisesta suolistossasi helpompaa.

6. Uniongelmat

 

Tiesitkö että magnesiumtasosi alenevat kehossasi yön aikana? Tämä tarkoittaa sitä, että jos magnesiumtasosi ovat alhaiset, sinulla voi olla vaikeuksia nukkua. Niin monella meistä on vaikeuksia saada unta tai pysyä unessa. Magnesiumin puutteella saattaa olla osansa näihin vaikeuksiin, nimittäin magnesiumilla on erittäin keskeinen rooli keskushermostomme toiminnassa.

7. Rytmihäiriöt

 

Jos kärsit magnesiumin puutteesta, elimistösi lihakset eivät voi toimia optimaalisesti. Sydän on myös lihas! Ilman riittävää magnesiumin saantia sydän voi kamppailla kunnollisen supistumisen kanssa, ja johtaa rytmihäiriöihin.

 

Jos sinulla on enemmän kuin yksi listatuista oireista, kannattaa ehdottomasti lisätä magnesiumia ruokavalioosi!

Mikä tekijät alentavat magnesiumtasoja?

 

Nämä tekijät vaikuttavat keskeisesti magnesiumtasoihisi:

  • Ruoat ja juomat, jotka sisältävät runsaasti suolaa, sokeria, kofeiinia tai alkoholia
  • Stressitasoilla on myös merkitystä, joten yritä karsia turhat menot pois ja kokeile erilaisia rentoutuistekniikoita, kuten meditaatiota ja joogaa
  • Tarkista lääkäriltä, aiheuttaako lääkityksesi alhaisia magnesiumtasoja – monet verenpainelääkkeet saattavat olla ennemmin ongelman aiheuttajia kuin ratkaisijoita

 

Mistä magnesiumia saa?

 

Products rich in magnesium on wooden spoons.

Ruoat jotka sisältävä runsaasti magnesiumia:

Lue myös artikkeli raakasuklaan terveysvaikutuksista: Tavallinen suklaa vs. raakasuklaa

Kokeile lisätä näitä ruoka-aineita ruokavalioosi ja voi paremmin!

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: