Näin vuoden alussa moni haluaa eroon parista joululoman tuomasta lisäkilosta. Ruokavaliota kiristettäessä yllättää myös dieettaajan inhottava seuralainen, nimittäin nälkä. Nälän tunteen sietäminen on osittain väistämätöntä, kun haluaa näkyviä tuloksia. Tässä 5 vinkkiä, joilla nälän hallitseminen sujuu helpommin.

1. Laadi päiväsuunnitelma

 

Siedät nälkää paremmin, kun tiedät mitä päivä tuo tullessaan. Päätä etukäteen ruokailuajat, ja valmista annoskokonaisuudet. Foodpreppauksen salaisuus on yksinkertainen: kun tiedät milloin seuraavan aterian saa nauttia, sekä sen mitä suuhusi tulet laittamaan, mielitekoja ei synny ja nälän tunne on helpompi hallita.

Lue lisää: Kuinka usein kannattaa syödä – asiaa ateriarytmistä

2. Suojaudu houkutuksilta

 

Oletko oikeasti nälkäinen vai yllättikö nälkä vain koska näit ruokaa? Nälkä on osittain henkinen koettelemus. Kun syötävää on näkyvillä, sitä tekee mieli. Etenkin dieetin aikana jopa terveelliset herkut kuten tiskipöydällä lojuvat banaanit tai Mariskooliin asetellut pähkinät saavat vatsan kurisemaan ennen aikojaan. Älä siis pidä mitään ruoka-aineita esillä, ja jätä herkut kokonaan kauppaan.

Tsekkaa myös: Miten eroon makeanhimosta?

3. Laadi ruokavaliosta yksinkertainen

 

Mikäli ruoka-aineiden piilottaminen ei auta, vaan mieli huutaa edelleen kaapin oven taakse kätkettyjä kaloreita, kannattaa laatia ruokavaliosta hyvin yksinkertainen. Muodosta ruokavalio vain tietyistä prosessoimattomista perusainesosista kuten tuoreista kasviksista, rahkasta, öljystä, perunasta, kanasta ja kalasta.Terveellinen ja maukas ruokavalio ei tarvitse ihmeellisiä kommervenkkejä. Kun vaihtoehtojen määrä on pienempi, et tule ostaneeksi prosessoituja houkuttelevia ruoka-aineita, jotka herättäisivät nälän tunteen.

Aiheesta lisää: Päivän ateriat – mitä ottaa huomioon aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä

4. Lisää proteiinin määrää

 

Ei liene turhaa muistuttaa, että proteiinin nauttiminen vähentää nälän tunnetta ja samalla lisää kylläisyyden tunnetta. Nälän hallinnassa proteiinilla on siis valtava merkitys. Vaihda välipalat proteiinipitoisemmiksi, ja muista myös aamupalalla nauttia proteiinia puuron kyytipojaksi. Aamupalalla tankattu proteiini nimittäin auttaa nälän tunteen ja mielitekojen hallitsemisessa koko päivän ajan.

5. Hyväksy nälän tunne

 

Fakta on se, että tiukennettaessa ruokavaliota ensimmäiset päivät ovat hankalia. Viisi ensimmäistä päivää on tiukkaa taistelua nälän kanssa, mutta niistä selvittyä nälän tunne alkaa pikkuhiljaa helpottamaan. Usein dieetistä luovutaan kahden ensimmäisen viikon sisällä, jolloin kroppa on vasta saanut käynnistettyä rasvanpolttovaihteen, mutta nälän tunnetta ei ole vielä voitettu täysin. Tsemppaaminen kannattaa, sillä nälkä helpottaa päivä päivältä ja viikko viikolta.

Lähde: Men’s Health

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: