Olet kokeillut monia trendidieettejä, mutta kilot ovat ja pysyvät. Mitä tehdä silloin, kun tavoitteena on karistaa kiloja vyötäröltä ja pitää ne poissa? Kaikki lähtee motivaatiosta ja järkevästä toteutuksesta, kun tavoitteena on terveellinen painonpudotus. Elämäntapamuutos syntyy terveellisistä valinnoista, jotka tukevat pysyviä muutoksia. Haluamme pysyviä tuloksia ja elämäntavan, johon kuuluu ruuasta nauttiminen.   Älä siis hurahda mainoksen uhrina jokaiseen pussikeittodieettiin tai mehudieettiin. Ne eivät tue pitkän ajanjakson tavoitteita tai opeta ruokailumallia, jota voisit nauttia läpi elämän.

1. Syö fiksusti – näin vältät napostelun

 

Vältä napostelua ja pidä keittiön kaapit tyhjillään herkuista, jos ne luovat kiusauksen, ja pelkäät sortuvasi niihin liiankin usein. Vältät helpommin napostelun päivän aikana, kun toteutat järkevästi säännöllistä ateriarytmiä. Tämän seurauksena verensokeri pysyy tasaisena pitkin päivää eikä herkkuhimo tai huutava nälkä iske illalla. Olet vireä ja energisempi päivän aikana, kun ruokailusi on toteutettu järkevästi. Kanna vesipulloa mukana, sillä vedenjuonnilla on positiivisia vaikutuksia myös painonpudotukseen. Suositeltava veden määrä on vähintään kaksi litraa päivän aikana. Huomioithan, että treenatessa, hikoillessa tai lämpiminä kesäpäivinä nesteytyksen tarve kasvaa. Väsymys tai päänsärky voivat olla seurausta nestehukasta.

Lue myös: Miten usein kannattaa syödä – asiaa ateriarytmistä

2. Pidä aineenvaihdunta käynnissä

 

Muista aamupala, sillä se on päivän tärkein ateria. Aamun saat hyvin käyntiin kaurapuurolla marjojen kera tai paista munakas. Lounaaksi ja terveellisenä välipalana suosi vihanneksia, syö hedelmiä ja kerää värejä lautaselle. Saat kasviksista hyvin vitamiineja sekä kuituja, jotka luovat kylläisyydentunnetta. Käytä pääaterioilla hyviä proteiininlähteitä, kuten lihaa, kalaa, kanaa tai kananmunia. Kasvisruokailijoille toimii hyvin soija, tofu tai pavut, jotka lisäävät proteiininsaantia aterialla. Suosi hyviä hiilihydraattilähteitä, kuten esimerkiksi bataattia tai riisiä. Ruokavaliossasi tulee olla myös hyviä rasvoja, sillä elimistösi tarvitsee niitä. Suosi ravintorikasta ruokaa ja vältä sokeria sekä valkoista jauhoa. Tärkeää on, että syöt riittävästi ja pidät annoskoot järkevinä. Monet syövät liian vähän, minkä seurauksena aineenvaihdunta saattaa hidastua ja paino junnaa paikallaan, kun keho menee säästöliekille.

Aiheesta lisää: Älä jätä aamupalaa syömättä, jos haluat laihtua!

3. Ole kärsivällinen

 

Unen määrällä on katsottu olevan positiivisia vaikutuksia myös painonpudotukseen. Alkoholin käyttöä on suositeltavaa vähentää jo senkin vuoksi, että se sisältää runsaasti kaloreita. Väsymys saattaa seuraavana päivänä kostautua epäterveellisenä pikaruokana, sortumisena hampurilaisateriaan tai pizzaan. Ruokapäiväkirjan täyttö on toisille painonpudotukseen ja elämäntapamuutoksen tueksi hyvä keino. Päivän päätteeksi näet mustaa valkoisella, mitä ravintoa kehosi on päivän aikana nauttinut. Muista painonpudotustavoitteessasi pitkäjänteisyys sekä välitavoitteet, jotta päämäärä ei tunnu liian kaukaiselta. Ole armollinen kehollesi ja pidä painonpudotustahti terveellisenä. Sopiva painonpudotus viikkotasolla riippuu hyvin paljon lähtöpainostasi. On tärkeää muistaa, että jokainen on yksilö. Vältä turhaa stressaamista. Stressin on todettu hidastavan aineenvaihduntaa.

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: