Laihduttaminen ja treenin aloittaminen ovat monen huulilla näin vuodenvaihteessa. Nappaa mukaan muutama vinkki matkallasi onnistumiseen.

1. Älä usko dieetteihin

 

Erilaiset ihmedieetit ja vain tietyn ajan kestävät muutokset eivät tuota tulosta. Terveellinen ruokavalio ja liikunta ovat avainsanoja. Ajattele laihduttamisen olevan elämäntapamuutos, ei dieetti. Uusien syömistottumustesi täytyy olla sellaisia, joita pystyt noudattamaan loppuelämäsi etkä vain hetken aikaa.

2. Märehdi kuin lehmä

 

Ajattele asiaa näin: aineenvaihduntasi on kuin takkatuli, johon puita lisäämällä ylläpidät roihua. Jos et ruoki tulta, se sammuu. Muista siis ruokkia kehoasi säännöllisesti, monta kertaa päivässä.

Lue myös: Toimiva aineenvaihdunta – 10 vinkkiä

3. Ole positiivinen itseäsi kohtaan

 

Mistä pidät itsessäsi? Listaa paperille hyviä puoliasi. Ihmisen tunnetilat ovat suoraan yhteydessä painonpudotukseen ja hyvään treeniin. Positiivinen mielikuva on avain hyvään treeniin!

4. Tee itsellesi motto

 

Erilaisten mantrojen hokeminen auttaa aivoja uskomaan itse asiaan. Haastavassa tilanteessa kannattaa toistaa mielessään kannustavaa lausetta, jotta väsymys, pelko ja epävarmuus hellittäisivät.

5. Kuuntele musiikkia

 

Musiikki tuo treeniin lisää inspiraatiota, voimaa ja motivaatiota. Nopean biitin tahtiin on kiva tehdä kestävyysharjoituksia, kun taas hitaampi musiikki auttaa keskittymään voimaa ja tarkkuutta vaativissa harjoituksissa. Musiikin avulla aika myös kuluu nopeammin.

Aiheesta lisää: Musiikin vaikutus treenaamiseen

6. Pidä ruoka- ja treenipäiväkirjaa

 

Päiväkirjan avulla voit palata menneeseen ja oppia virheistä – ehkäpä tuollaisessa tilanteessa skippaan hampurilaisen ensi kerralla? Kirjoittamisen avulla on myös helppo asettaa tavoitteita ja seurata etenemistään.

Tilaa TREENIPÄIVÄKIRJA tästä

7. Ota kuvia

 

Ennen elämänmuutoksen aloittamista on hyvä ottaa selfie tai kaksikin. Kuvien avulla huomaat kehosi muutokset paljon paremmin kuin vaa’an lukeman perusteella. Kuva myös kertoo paljon enemmän kuin yksi numero.

8. Pukeudu oikein

 

Käytä vaatteita, joissa tunnet olosi mukavaksi. Jos rakastat käsiäsi, käytä hihattomia paitoja. Jos taas pohkeesi ovat kauniit, hanki caprihousut. Projektisi edetessä palkitse itsesi uusilla vaatteilla. Vaatekoon tarkkailu on myös paljon tehokkaampaa kuin puntarin tuijottaminen.

Tsekkaa myös: Tekniset urheiluvaatteet takaavat parhaan suorituskyvyn

9. Nosta painoja

 

Varsinkin naiset liian usein karttavat kuntosalien painoalueita. Älä turhaan pelkää lihasten kasvua! Kunnon salitreeni polttaa rasvaa, vahvistaa luita ja näin ehkäisee osteoporoosia. Sali on myös mainio paikka päästä eroon stressistä.


LATAA TIKIKSEN ILMAINEN 1-JAKOINEN SALIOHJELMA ALOITTELIJOILLE TÄSTÄ


10. Ota kaveri mukaan

 

Aloita uusi laihdutus- tai treeniprojekti kaverin kanssa. Toisen ihmisen kannustus motivoi jaksamaan ja sitoutumaan. Muista myös kertoa elämänmuutoksestasi mahdollisimman monelle – näin luovuttaminen ei tule niin helposti mieleen.

Lähde: MindBodyGreen

P.S. Lisää vinkkejä kehon muokkaamiseen löytyy uutuuskirjasta Lihaskasvu & Rasvanpoltto

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: