Miksi juuri pähkinät ja siemenet ovat pinnalla? Mikä tekijä tietyissä ruoka-aineryhmissä nostaa ne suositeltaviin ruokiin? Tässä 10 syytä, miksi kannattaa syödä enemmän pähkinöitä ja siemeniä.

1. Pähkinät voivat auttaa painonhallinnassa

 

Tutkimuksessa, jossa tutkittiin ylipainoa ja metabolista oireyhtymää yli 800 ihmisellä huomattiin käänteinen yhteys pähkinöiden syönnin ja näiden edellä mainittujen kliinisten tilojen syntymisessä. Pähkinät sisältävät runsaasti kuitua ja ravinteita, joten ne voivat myös hillitä ruokahalua.

2. Pähkinät voivat vähentää sydänkuolemia ikääntyneillä

 

Yli 84-vuotiaille tehdyssä analyysissa selvisi, että pähkinöitä yli 5 kertaa viikossa syövillä ikääntyneillä oli 20 % pienempi kuolemanriski ja jopa 40% pienempi riski kuolla sydänkohtaukseen. Näyttää siis siltä, että pähkinöiden syönti kannattaa.

3. Saksanpähkinät voivat alentaa kolesterolia

 

Tutkimuksessa, jossa verrattiin saksanpähkinöitä sisältävää ruokavaliota kontrolli-ruokavalioon kahdeksan viikon ajan huomattiin, että saksanpähkinöitä sisältävä ruokavalio laski kokonaiskolesterolia ja ”pahaa” apoB komponenttia.

4. Pellavansiemenrouhe voi alentaa verenpainetta

 

Tutkimuksessa, jossa seurattiin puolen vuoden ajan 30 gramman päivittäisen pellavansiemenrouheannoksen vaikutusta verenpaineeseen huomattiin, että pellavansiemenet alensivat systolista verenpainetta 10 mmHg ja diastolista painetta 7 mmHg. Tutkimuksessa löydetty vaikutus vastaa siis verenpainelääkkeella saatavaa tulosta. Ryhmässä, jossa verenpaine oli koholla ja aloitustilanteessa, systolinen verenpaine laski keskimäärin 15 mmHg, mikä on enemmän kuin yleensä verenpainelääkityksellä saatava vaikutus.

5. Pellavansiemenet voivat vaikuttaa kalkkeutuneisiin verisuoniin

 

Kaniineille tehdyssä kokeessa kävi ilmi, että kun korkeasta kolesterolista kärsivien pupujen ruokaan lisättiin 10% pellavaa, verisuonten seinämiin kertyvän plakin kehittyminen väheni 40% ja verisuonten toiminta parani. Jos tämä on sovellettavissa myös ihmisiin, hyöty voi olla mullistava.

6. Pellavansiemenet laskevat verensokeria ja kolesterolia

 

Diabeetikoille tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että 10 gramman pellavansiemenrouhelisä alensi verensokeria ja kolesterolia noin 15 % kuukauden aikana.

7. Chian siemenet nostavat veren EPA-tasoja

 

EPA on eräs välttämättömistä rasvahapoista. Menopaussin ylittäneillä naisilla 25 gramman annos chian siemeniä nosti EPA-tasoja 30 %.

8. Chian siemenet vaikuttavat diabetekseen ja tulehduksen merkkiaineisiin

 

Kahdellekymmenelle diabeetikolle tehdyssä tutkimuksessa saatiin selville, että 37 gramman päivittäisannos chian siemeniä vaikutti diabetes- ja verenpainetautiriskiin, veren hyytymiseen ja tulehduksesta kertovaan veren C-reaktiiviseen proteiiniin.

9. Chian siemenet voivat alentaa painoa

 

Reilulle 30 metabolista oireyhtymää sairastavalle potilaalle tehdyssä tutkimuksessa kävi ilmi, että chian siemeniä sisältävän seoksen lisääminen ruokavalioon johti painon putoamiseen ja nosti ylipainon kertymistä ehkäisevän adiponektiini-hormonin tasoa.

Lue lisää: 10 syytä syödä chian siemeniä

10. Sacha Inchi -siemenet voivat alentaa verenpainetta ja kolesterolia

 

Tämän Etelä-Amerikassa kasvavan omega-3- ja proteiinipitoisen siemenen öljyn on tutkittu päivittäin käytettynä vähentävän verenpainetta ja parantavan kolesterolia arvoja.

Ruualla voi siis oikeasti vaikuttaa terveyteen. Jos allergiat eivät estä pähkinöiden ja siementen syömistä, kannattaa niitä ehdottomasti sisällyttää osaksi terveellistä ruokavaliota.

Lähde: mindbodygreen

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: