Chian siemenillä on pitkä historia ihmisravintona, alkaen muinaisesta Meksikosta n. 2600 eaa. Pienestä koostaan huolimatta siemenet ovat pakattu täyteen ravinteita. Itse asiassa, chia tarkoittaa Mayojen kielellä ’voimaa’. Tässä hyviä syitä lisätä chian siemenet ruokavalioosi:

1. Chian siemenet koostuvat merkittävistä määristä kuituja, joten ne hellivät vatsaa ja auttavat ruoansulatusta.

2. Chian siemenet sisältävät tärkeitä mineraaleja, kuten kalsiumia, rautaa ja sinkkiä sekä vitamineeja (A, B1, B2, B3).

3. Chian siemenet sopivat gluteenittomaan, viljattomaan sekä vegaaniseen ruokavalioon.

4. Chian siemenet sisältävät paljon proteiineja: noin 20%.

5. Chian siementen mieto maku sopii monenlaisiin ruokiin, esimerkiksi smoothien pohjaksi, puuron sekaan tai leivonnaisiin.

6. Chian siemenet sisältävät arvokkaita omega-3-rasvahappoja, jotka ovat kehollemme välttämättömiä rasvahappoja.

7. Chian siemenet sisältävät luontaisesti antioksidantteja, mikä suojaa rasvahappoja pilaantumasta ja suojelee ravinteita kuoren sisällä sekä takaa pitkän säilyvyyden.

8. Chian siemenet sisältävät aminohappo tryptofaania, joka auttaa säätelemään ruokahalua, unta ja mielialaa.

9. Chian siemenet sitovat itseensä jopa kymmenkertaisen määrän nestettä, joten niistä on helppo valmistaa hyytelöä.

10. Chian siemenet sisältävät sekä vesiliukoista että liukenematonta kuitua, jotka ovat molemmat tärkeitä suoliston terveyttä ajatellen.

Virallisiin saantisuosituksiin verraten yksi annos (28g) chian siemeniä sisältää n. 20% päivän kalsiumin saantisuosituksesta, n. 30% päivän kuidun saantisuosituksesta ja n. 30% sekä mangaanin että fosforin saantisuosituksista. Yksi annos chian siemeniä sisältää myös n. 4 grammaa proteiinia ja n. 5 grammaa omega-3 rasvahappoja (ALA).

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: