10 syytä syödä chian siemeniä

maalis 10, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Chian siemenillä on pitkä historia ihmisravintona, alkaen muinaisesta Meksikosta n. 2600 eaa. Pienestä koostaan huolimatta siemenet ovat pakattu täyteen ravinteita. Itse asiassa, chia tarkoittaa Mayojen kielellä ’voimaa’. Tässä hyviä syitä lisätä chian siemenet ruokavalioosi:

1. Chian siemenet koostuvat merkittävistä määristä kuituja, joten ne hellivät vatsaa ja auttavat ruoansulatusta.

2. Chian siemenet sisältävät tärkeitä mineraaleja, kuten kalsiumia, rautaa ja sinkkiä sekä vitamineeja (A, B1, B2, B3).

3. Chian siemenet sopivat gluteenittomaan, viljattomaan sekä vegaaniseen ruokavalioon.

4. Chian siemenet sisältävät paljon proteiineja: noin 20%.

5. Chian siementen mieto maku sopii monenlaisiin ruokiin, esimerkiksi smoothien pohjaksi, puuron sekaan tai leivonnaisiin.

6. Chian siemenet sisältävät arvokkaita omega-3-rasvahappoja, jotka ovat kehollemme välttämättömiä rasvahappoja.

7. Chian siemenet sisältävät luontaisesti antioksidantteja, mikä suojaa rasvahappoja pilaantumasta ja suojelee ravinteita kuoren sisällä sekä takaa pitkän säilyvyyden.

8. Chian siemenet sisältävät aminohappo tryptofaania, joka auttaa säätelemään ruokahalua, unta ja mielialaa.

9. Chian siemenet sitovat itseensä jopa kymmenkertaisen määrän nestettä, joten niistä on helppo valmistaa hyytelöä.

10. Chian siemenet sisältävät sekä vesiliukoista että liukenematonta kuitua, jotka ovat molemmat tärkeitä suoliston terveyttä ajatellen.

Virallisiin saantisuosituksiin verraten yksi annos (28g) chian siemeniä sisältää n. 20% päivän kalsiumin saantisuosituksesta, n. 30% päivän kuidun saantisuosituksesta ja n. 30% sekä mangaanin että fosforin saantisuosituksista. Yksi annos chian siemeniä sisältää myös n. 4 grammaa proteiinia ja n. 5 grammaa omega-3 rasvahappoja (ALA).

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: