10 keinoa rauhoittaa ärtynyt vatsa

tammi 18, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Tiettyjen ruokien syöminen voi ärsyttää ruuansulatusta ja vatsaa. Kun syö huonosti, vointi on kehno ja vatsa voi huonosti. Jos vatsasi on ärtynyt, ota käyttöön nämä 10 keinoa rauhoittaa ärtynyt vatsaa.

1. Piparminttu

 

Piparminttu rauhoittaa vatsaa ja voi auttaa ruuansulatusvaivoihin ja pahoinvointiin. Sillä on myös antispastisia ominaisuuksia, jotka auttavat vatsan hyvinvointiin. Juo kuppi piparminttuteetä tai nauti piparminttusi piparminttuöljyn muodossa. Voit myös kokeilla piparminttupastilleja.

2. Probiootit

 

Vatsakipu voi johtua esimerkiksi raskaasta ruuasta tai liian vähäisestä kuidun saannista. Probiootit auttavat suolistoa palauttamaan sen normaalin bakteeritasapainon. Kokeile probioottivalmisteita tai hapatettuja kasviksia (esim. hapankaali), jotka nekin sisältävät probiootteja.

3. Valkoinen riisi

 

Yleensä kehotetaan valitsemaan ruskea riisi, mutta jos vatsa on kiukkuinen ja vessassa joutuu juoksemaan turhankin tiuhaan, valkoinen riisi voi olla parempi valinta. Valkoinen riisi rauhoittaa vatsaa eikä ärsytä sitä lisää, kuten voi tapahtua, jos kuitua lisätään ruokavalioon liian paljon ja liian nopeasti. Jos ruoka ei maistu, kokeile juoda riisin keitinvettä.

4. Omenaviinietikka

 

Omenaviinietikka sopii paitsi ansaksi hedelmäkärpäsille, myös vatsan kramppien ja närästyksen vähentämiseen. Pelkän omenaviinietikan hörppääminen tyhjään vatsaan voi saada olon hetkellisesti tuntumaan entistä ikävämmältä, joten lantraa omenaviinietikka veden sekaan, jos et juuri ole syönyt.

5. Fenkoli

 

Kiinalaisessa lääketieteessä fenkolia käytetään vatsakipujen hoitamiseen ja Intiassa fenkolin siemeniä pureskellaan aterian jälkeen ruuansulatuksen parantamiseksi. Käänny siis fenkolisiemenien puoleen tai keitä kuppi fenkoliteetä. Bonuksena fenkoli raikastaa hengityksen!

6. Banaani

 

Banaanit ovat ruuansulatuksen kannalta helppoja käsitellä ja ne sisältävät pektiinia, eli liukoista kuitua, joka edistää vatsan normaalia toimintaa. Banaani on hyvä keino rauhoittaa ärtynyt vatsa.

Lue myös: Totuus banaaneista

7. Inkivääri

 

Inkiväärin parantavat ominaisuudet selättävät pahoinvoinnin. Kokeile juoda kuppi inkivääriteetä tai pureskele palanen karamellisoitua tai tuoretta inkivääriä.

8. Kamomilla

 

Jos kärsit vatsakrampeista tai ruuansulatusongelmista, kamomillateen tulehdusta ehkäisevät ja lihaksia rentouttavat ominaisuudet auttavat suolistoa voimaan paremmin. Kamomilla rauhoittaa, joten sen nauttiminen illalla auttaa nukkumaan.

9. Sarviapilan siemenet

 

Närästystä ja kovaa vatsaa voidaan hoitaa myös sarviapilan siemenillä, jotka ovat täynnä antioksidantteja ja kuitua. Keitä siemenistä teetä tai ripottele teelusikallinen siemeniä ruokaasi.

10. Lämpö

 

Jos sinulla on ummetusta tai vatsakramppeja, lämpö auttaa rentouttamaan suolistoa. Kokeile asettaa jokin lämpöpakkaus, kuten kuumavesipullo tai lämmitettävä kaurapussi vatsallesi, jolloin vatsan alueen lihakset rentoutuvat.

Lähde: helloglow.co

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: