10 faktaa maidosta

elo 8, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Tällä valkoisella juomalla alkaa kaikkien ihmisten elämän alkutaival ja se kuuluu monen  ruokavalioon vanhempanakin. Perinteisesti maidolla tarkoitetaan lehmästä saatavaa maitoa. Tätä perusmaitoakin saa monessa eri muodossa – rasvattomana, kevyenä, ykkösmaitona, ”punaisena maitona”, laktoosittomana, raakamaitona ja niin edelleen. Lehmän maidon rinnalle ovat nousseet erilaiset maitojuomat, kuten mantelimaito, soijamaito, kauramaito ja riisijuoma. Ihan tavallinen kulutusmaito on jopa joutunut hieman huonoon valoon viime aikoina, sillä sen on muun muassa kerrottu aiheuttavan käyttäjilleen vatsa- ja suolistovaivoja. Tämä on luultavasti ainakin osasyynä kasvimaitojen kulutuksen kasvulle. Maidon terveyshyödyistä ja -haitoista puhutaan paljon ja päätimmekin sekoittaa lusikkamme soppaan.

Tässä 10 faktaa maidosta:

1. Kulutus

Maataloustilastot.fi -sivuston mukaan maitoa juotiin Suomessa vuonna 2013 noin 129 litraa henkeä kohti. Suomi onkin maidonjuonnissa maailman kärkimaita. Eniten meille maistui kevytmaito, sitten rasvaton ja noin 10% kaikesta maidon kulutuksesta oli täysmaitoa.

2. Ravintosisältö

Käsittelemätön lehmän maito sisältää sataa grammaa kohden noin 71 kaloria, 4,4 grammaa rasvaa ja 3 grammaa proteiinia. Käsittelyn jälkeen rasvattoman maidon vastaavat arvot ovat: 34 kaloria, 0,1 grammaa rasvaa ja 3,1 grammaa proteiinia. Maidosta saa hyvin protskua, se on loistava kalsiumin ja B-vitamiinin lähde ja käsiteltyyn maitoon on lisäksi lisätty D-vitamiinia. Joidenkin tutkimusten mukaan maidon pastörointi kuitenkin tuhoaa tai muuntaa maidon entsyymejä, proteiinia ja vitamineeja.

3. Laktoosi-intoleranssi

Laktoosi-intoleranssi tarkoittaa sitä, ettei elimistö siedä laktoosia (maitosokeri). Laktaasi taasen on suolistossa esiintyvä ruuansulatusentsyymi, jonka tehtävänä on pilkkoa laktoosia imeytyvään muotoon. Laktaasi ei alunperin ole kuulunut aikuisen ihmisen normaaliin ruuansulatusentsyymistöön, vaan sitä on ollut ainoastaan maitoa ravintonaan käyttävillä lapsilla. Laktaasi-entsyymin geenissä on kuitenkin tapahtunut mutaatio karjatalouteen siirryttäessä, ja nykyisin suurimmalla osalla aikuisista laktaasi-entsyymi ei häviäkään iän myötä. Laktoosi-intoleranssista kärsivälle maitotuotteet eivät sovellu ravinnoksi vaan aiheuttavat ikäviä vatsa- ja suolistovaivoja. Joka viidennes suomalainen kärsii laktoosi-intoleranssista.

4. Maitoproteiini

Tikistä kiinnostaa eniten tietysti protsku. Maidon proteiinista noin 20% on heraa ja 80% kaseiinia. Heraproteiini tunnetusti imeytyy nopeasti ja on avuksi lihasten palautumisessa. Kaseiini, eli pitkävaikutteinen proteiini tai ”yöproteiini” taas ylläpitää veren aminohappopitoisuutta pidempään eli siis tarjoaa kropalle protskua maltillisemmin ja pitkäkestoisemmin kuin hera.

5. Maidon käsittely

Pästorointi ja homogenointi, mitä ne oikeastaan tarkoittavat ja miksi maitoa käsitellään? Pästörointi tarkoittaa maidon kuumentamista nopeasti 72 asteeseen, jolloin valtaosa maidon bakteereista tuhoutuu. Homogenoinnissa taas käsitellään maidon rasvoja pilkkomalla rasvapallerot niin pieniksi, että ne sekoittuvat tasaisesti maidon joukkoon, eivätkä nouse maidon pinnalle niin kuin käsittelemättömässä maidossa. Maidon käsittelyn väitetään olevan syynä maidon aiheuttamille vaivoille ja siitä käytetään jopa termiä ”maitotauti”. Tämän ”maitotaudin” oireisiin kuuluu muun muassa allergiatyyppistä nuhaa, toiminnallisia vatsavaivoja ja närästystä. (Lue lisää: Fredrik Colting: Vallankumouksellinen maito).

6. Lypsylehmärotu

Lehmät voidaan jaotella A1- ja A2- tyypin lehmiin. Suomessa pääosa maitoa tuottavista lehmistä on jalostettuja A1-tyypin lehmiä, joka tarkoittaa sitä, että rodun maito sisältää A1-proteiinia. A1-protsku puolestaan tuottaa muun muassa elimistössä oksidanttina toimivaa BCM7-nimistä ainetta. A2-tyyppisten lehmien maidossa tätä ainetta ei ole. A1-tyypin maidolla on joissain tutkimuksissa ja seurannoissa näytetty olevan yhteyttä muun muassa kohonneeseen diabetesriskiin. (Lue lisää: Keith Woodworth: Devil in the milk).

7. Raakamaito

Paljon kohuttu raakamaito eli tinkimaito tarkoittaa suoraan lehmästä lypsettyä käsittelemätöntä maitoa. Laktoosi-ongelmien yleistyessä kiinnostus käsittelemätöntä raakamaitoa kohtaan on kasvanut. Valitettavasti raakamaidon mukana voi pästoroinnin puuttumisen vuoksi saada ikäviä bakteereja, kuten suolistotulehduksia aiheuttavan Yersinian.

8. Äidinmaito

Nisäkkäät imettävät poikasiaan näiden elämän alussa. Näin tekee ihminenkin. Äidinmaito sisältää tiukan paketin proteiineja (70 % rintamaidosta on heraa ja 30 prossaa kaseiinia), rasvoja ja hiilareita, kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja. Äidinmaidossa on myös immunoglubuliineja eli vasta-aineita sekä valkosoluja, jotka suojaavat tulehduksilta. Varsin ravitsevaa siis! Uusin boomi Yhdysvalloissa onkin äidinmaidon nouseminen bodareiden suosioon. Äidinmaitoa suosivat kehonrakentajat uskovat tästä olevan vauvojen ohella hyötyä aikuisillekin.

9. Palautusjuomaa

Useat tutkimukset ovat osoittaneet maidon auttavan palautumaan treenistä. Maidon kalsium, d-vitamiini, hera ja kaseiini ovat rasituksessa syntyvien lihasvaurioiden korjautumista edistäviä aineita.

10. Kasvipohjaiset maitojuomat

Kasvipohjaisten maitojen, kuten manteli- tai soijamaidon kulutus on kasvussa. Monet terveysintoilijat vannovat näiden juomien nimeen; vatsavaivat katosivat ja ihon kunto parani lehmänmaidosta luovuttaessa. Kasvipohjaiset maidot yhdistetäänkin usein terveellisempään, valistuneeseen elämäntapaan. Näitä maitoja juodessa kannattanee kiinnittää huomiota kalsiumin ja D-vitamiinin saantiin sekä lisättyyn sokeriin. Maitojuomaa on helppo myös valmistaa itse vaikkapa manteleista tai cashew-pähkinöistä.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: